Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuwe marketing: hol of holisme?

‘Heel-zijn’: jouw persoonlijkheid in harmonie. Wat is ‘een heel mens’? Wat bedoelt Philip Kotler met dat zinnetje?

 

Het is zo makkelijk gezegd. Maar wie is een heel mens? Ben ik een heel mens? En jij? Hoe weet je eigenlijk of je heel bent? De afgelopen drie jaar heb ik het genoegen gehad om een opleiding ‘Healing’ te volgen. De naam zegt het al: in deze opleiding leer je mensen heel maken. ‘Heel-zijn’ staat daarbij voor harmonie tussen alle elementen van jouw persoonlijkheid, jouw Wezen. In de praktijk betekent dat je bij mensen werkt aan hun lichaam, geest en/of ziel om daar meer balans in te realiseren.

Dat lijkt verdacht veel op holisme: ‘elk geheel ontleent kenmerken aan de samenstellende delen, maar wellicht nog meer aan de samenhang of ordening van die delen en hun interactie’.

Marketing goes holistic?

Kotler, Covey, Collins en nog meer ‘groten’ zeggen het allemaal: het is tijd de mens anders te benaderen. Covey heeft er een heel boek over geschreven, ‘de 8e eigenschap’. Daarin gebruikt hij de term ‘de complete mens’. Covey zegt dat de complete mens bestaat uit vier aspecten:  lichaam (fysiek/doen), geest (mentaal/denken), hart (emotioneel/voelen) en ziel (spiritueel/zijn). De balans tussen deze vier bepaalt je succes.

Kans voor de marketeer

Dit geldt overigens niet alleen voor mensen. Ook organisaties hebben een lichaam, geest, hart en ziel. Grootheden als Covey, Kets de Vries, Collins en Tom Peters beweren zoiets al jaren. Door de juiste balans te vinden tussen deze vier elementen ontstaan ‘hele’ organisaties. Net als bij mensen bepaalt de balans je succes. Voor marketeers ligt hier een prachtkans om te scoren. Begeleid je organisatie naar heelheid. Wat doe je, denk je, voel je en ben je als organisatie? Hoe verhouden die vier zich tegenover elkaar? Waar zit welke kracht? Hoe ben je in balans? Voor wie beteken je wat en waarom? Allemaal vragen die op het lijf van de (nieuwe?) marketeer geschreven zijn. Wees een hele organisatie en maak van daaruit contact met de hele mens. Een betere marketingmix bestaat er niet. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Authenticiteit, puurheid en integriteit maken organisatie uniek

De eerst marketingprofessionals zijn je al voor gegaan. Ze noemen zich identiteitsmarketeers of 3.0-marketeers. Ze helpen organisaties met het ontdekken van de minder zichtbare aspecten als hart en ziel. Ze sturen directies en management aan om op zoek te gaan naar authenticiteit, puurheid en integriteit. Wanneer je deze hebt gevonden, ben je uniek. Je bent niet langer (schijn-)onderscheidend op functioneel of emotioneel niveau. Je bent onderscheidend op zielsniveau. Dat maakt je echt. Consumenten merken dat en staan open voor contact óf nog sterker: benaderen jou in plaats van jij hen. Dat draadje aan je trui is jouw authenticiteit. Je kunt het wegmoffelen of proberen er uit te trekken, maar daarmee ruineer je de trui. Onderzoek het, waardeer het, gebruik het. Het toont wie je bent, je ware identiteit. Daar worden mensen zielsgelukkig van.

Dit Podium-artikel is geschreven door Rob Wichers Schreur, identiteitsmarketeer.