Wat worden de trends in personeelswerving de komende jaren? Hoe zal de werving van arbeidskrachte in 2015 gaan verlopen? Martje Kemperman geeft antwoord.
De diensten en producten die bedrijven leveren, gaan inhoudelijk steeds meer op elkaar lijken. Bedrijven zijn uitermate goed in staat om hun externe analyse te doen: wat doet de markt, wat doen mijn concurrenten en wat wil de klant? Door deze analyse goed te doen, onderscheid je je als bedrijf niet meer op het gebied van een product of dienst en zul je ergens anders je onderscheidend vermogen vandaan moeten halen.
Internal branding
De trend die daardoor ontstaat: living the brand. Bedrijven kiezen steeds vaker voor een strakke doorvertaling van de (merk)waarden naar intern gedrag van hun medewerkers en uiteraard naar klantbediening. De afdelingen internal branding vieren hoogtij! Men hoopt dat klanten zullen kiezen voor het gevoel dat ze krijgen van een bedrijf, in plaats van op basis van de USP's of zelfs UBR's (Unique Bying Reasons) van het product.
Wat je bij de aanname van het personeel zult zien is dat er naast kennis en vaardigheden ook gezocht wordt naar mensen die het merk kunnen beleven en doorvertalen naar gedrag. Ook hierbij is er weer een lachende derde: de assessmentbureaus! Testen in allerlei soorten en uitwassen worden gehanteerd om te bepalen of de kandidaat ook ‘past bij het bedrijf'.
Waarden
Op de langere termijn, als de trend is overgewaaid, zullen bedrijven noodgedwongen moeten selecteren op kandidaten die in staat zijn om te gaan met de waarden van het bedrijf en de gestelde targets. Deze groep zal uiteindelijk weer belangrijker worden. En niets is zo moeilijk voor een salesmedewerker om een ambitieus target te halen en daarnaast de waarden van het bedrijf te handhaven.
Het is een hele uitdaging om niet alleen unieke waarden te kiezen, maar ook de aansturing van resultaten daaraan te willen linken. Zowel voor (toekomstige) medewerkers als voor bedrijven.