Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Mannelijke manager, toon vrouwelijke competenties!’

Een goede mix van mannelijke en vrouwelijke eigenschappen in het hoger management maakt bedrijven succesvoller.


Recente cijfers tonen aan dat vrouwen nog steeds minder topposities bekleden dan mannen. Mr. Ellen Faber, directievoorzitter van Centraal Beheer Achmea, ziet echter verandering: "Door de invloed van vrouwen in topposities durven mannelijke managers steeds vaker hun vrouwelijke competenties te tonen."

Combinatie competenties maakt sterk


Ellen Faber: "De afgelopen jaren hebben mannelijke managers in het dagelijks werk aantoonbaar meer ruimte gecreëerd voor intuïtie en zingeving, hoewel mannen traditioneel meer sturen op feiten en cijfers. Mannen kunnen beter analyseren, meten en beslissen; vrouwen zijn van nature beter in verbinden, communiceren en duiden. Dat is algemeen bekend. Maar juist de combinatie van deze eigenschappen maakt een team sterk. Als organisatie bereik je dus niet door alleen maar meer vrouwen te aan te nemen op topfuncties. Het gaat er vooral om de unieke competenties van vrouwen te benutten. Bovendien worden vrouwen succesvoller door meer mannelijke competenties te ontwikkelen."

Verschil in ambitie en moeite met politiek spel


Dat vrouwen minder hogere managementposities mannen bekleden, is voor een belangrijk deel te wijten aan een verschil in ambitie. "Vrouwen hebben veel minder behoefte om carrière te maken dan mannen", stelt Faber. "Ze willen of moeten hun werk vaak combineren met de zorg voor het gezin. Daardoor nemen vrouwen sneller genoegen met een baan onder hun niveau, waarin hun capaciteiten niet volledig tot hun recht komen. Doodzonde, vind ik." Daar komt bij dat veel vrouwen de strijd om carrière te maken niet willen aangaan. "Je komt niet hogerop als je alleen je werk goed doet, je moet zichtbaar maken wat je in je mars hebt. Dat politieke spel vinden vrouwen nogal eens onethisch. Maar het hoort erbij: daar waar machtsverhoudingen zijn, moet je invloed uitoefenen om verder te komen. Zolang je het spel eerlijk speelt en mensen niet misbruikt, is daar niets mis mee."

Kies de juiste kandidaat


Volgens Faber is er een goede reden om als vrouw wel carrière te maken. "Het is namelijk niet leuk om jarenlang op hetzelfde niveau te blijven werken. Als je blijft zitten waar je zit, loop je het risico dat je voorbij wordt gestreefd door – veelal mannelijke – collega's. Sommige zijn minder goed dan jij, maar worden wel je baas. Dat is frustrerend." Andersom ziet Faber dat mannen zich gepasseerd voelen wanneer vrouwen bij benoemingen worden voorgetrokken, puur om de diversiteitdoelstelling te halen. "Wat een goede kandidaat is voor een functie, hangt af van waar je naar toe wilt als organisatie. In het verleden werd vooral gestuurd vanuit masculien perspectief, waardoor mannelijke competenties de functieprofielen domineerden. Maar bedrijven zijn juist gebaat bij een gelijkwaardige verdeling tussen mannelijke en vrouwelijke competenties. Om dat terug te zien in hun profielen moeten ze meer investeren in management development."

Kwestie van lef: vrouwelijkere kernwaarden

Ook bedrijfscultuur speelt een rol bij de man-vrouwverdeling van een organisatie, constateert Faber. "Mannen aan de top zijn bewust en met enthousiasme aan het veranderen. Desondanks heerst in veel organisaties nog een masculiene cultuur. Als dat verandert, wordt een bedrijf direct aantrekkelijker voor vrouwen.' Hoe een organisatie dat voor elkaar krijgt? 'Maak niet alleen de functieprofielen, maar ook de kernwaarden vrouwelijker. Zulke stappen zijn een kwestie van lef, maar het resultaat mag er zijn: ze verhogen niet alleen de performance van het bedrijf, ze stimuleren tegelijkertijd vrouwen die hogerop willen."

Over de auteur: Mr. Ellen Faber is directievoorzitter van Centraal Beheer Achmea.

Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in opmt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in denieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.