Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoom: Televisiemagnaten

Wie: Eltjo Meijer (50) en Jochem Vos (38) Bedrijf: Building4Media Maken:  productie- en uitzendsoftware voor televisiebedrijven Werken:  thuis Voor onder meer: CNN, CBS, BBC, RTL

‘De BBC, CNN… allemaal zijn ze bij ons langsgeweest’

Het internationale hoofdkantoor van Building4Media, gevestigd aan de Waterpoortsgracht in Sneek, doet tevens dienst als woonhuis van Eltjo Meijer, de CEO van het bedrijf, zijn partner Anneloes en hun vier poezen. In een klein kantoorvertrek werken Anneloes, Marcel en Sara achter computerschermen, de koffie pruttelt, in de met veel bruin en antiek gestoffeerde woonkamer feliciteren ansichtkaarten met ‘Abraham’ erop Meijer met zijn vijftigste verjaardag.

 

Formule 1
Van hieruit, zegt Meijer, is Building4Media bezig ‘de boel aardig op z’n kop te zetten’ in de wereld van televisie en internet. Het bedrijf maakt software waarmee opnames van verschillende camera’s eenvoudig worden opgeslagen, gemonteerd en uitgezonden. Dat was er nog niet, althans niet zoals Building4Media het maakt. Met hun software zet elke journalist in een handomdraai zijn reportages in elkaar, gewoon op de pc. Na RTV Oost en andere regionale zenders zijn CNN, CBS en de BBC inmiddels klant, de grootste commerciële zender van Polen ook, RTL zendt in Europa de Formule 1 uit met Building4Media-software en in booming India schiet het ene na het andere tv-station uit de grond, om kort daarop te telefoneren met Sneek.

 

Klanten komen hier niet, zegt Meijer, en ook niet bij medeoprichter en CTO Jochem Vos (38). Die woont in Alteveer, achter Veendam. Vos zit nu in Hong Kong bij een grote klant, Meijer praat bij gelegenheid ‘op de hoogste niveaus’ bij Apple Inc. in Cupertino, Californië – het ‘Apple platform’ (de grote ‘wanden’ met computers die studio’s gebruiken) draait steeds vaker op Building4Media-software. Nieuwe klanten komen bij bestaande klanten kijken hoe het werkt – CNN, BBC en RTL zijn allemaal bij TV Oost geweest.
Meijer had het allemaal niet voor ogen toen hij tien jaar geleden Jochem Vos en zijn softwareprogramma’s tegenkwam. Meijer had er vijftien jaar opzitten als organisatieadviseur bij CMG, InterAccess en KPN en dacht: kom, ik ga Jochem wat helpen. Zoals dat gaat: “Het is allemaal nogal uit de hand gelopen.”

 

Thuiswerken
De website Building4Media.com ziet eruit – koel wit en hemelsblauw, vintage Amerikaans in kleine letters – als die van een wereldconcern. “De virtuele voorgevel,” zegt Meijer. Niemand vermoedt dat erachter een bedrijfje schuilgaat van thuiswerkers die vanuit Hengelo, Hoofddorp, Miami, New York of Los Angeles met elkaar mailen, chatten en skypen. Thuiswerken is efficiënt en goedkoop – een mooi kantoor in Lemmer werd van de hand gedaan, want er zat toch nooit iemand. Building4Media is een bijna compleet virtueel bedrijf, een multinational met 25 medewerkers.

 

De concurrentie – bedrijven met duizenden medewerkers zoals Avid of Omnibus – heeft al heel wat opdrachten aan Building4Media verloren, zegt Meijer. Hun producten kunnen minder, zijn minder flexibel en veel duurder. Building4Media beweegt zich in een traditioneel door Amerikaanse bedrijven gedomineerde markt, waar een ‘extreem korte termijnvisie’ heerst. “Ze denken niet verder dan de volgende kwartaalcijfers, de volgende bonus.” Ze hebben zeer agressieve marketingmethoden, vragen waanzinnige bedragen voor producten en diensten en proberen klanten te ‘vangen’ in hun eigen standaarden. “Onze producten zijn ‘open’, passen overal bij en in.”
Bij Building4Media gaat het stap voor stap, al worden de stappen groter. Het bedrijf groeit met 50 procent per jaar. “Er zit geen extern geld in ons bedrijf, geen venture capital. We moeten eerst geld verdienen, dan kunnen we weer mensen aannemen, waarna we weer groeien.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Er komt een groot kantoor in Miami, er is een kantoor in India. In de woonkamer in Sneek kijkt Eltjo Meijer naar zijn antieke meubels. Is dat niks voor hem, CEO van een groot softwareconcern, met een mooi kantoor in een ver land? Meijer haalt de schouders op, wijst uit het raam. “Je kunt hier ’s zomers leuk met een bootje varen.”