Lesara is een van oorsprong Duitse webwinkel, waar je van alles kunt vinden: kleding en accessoires, maar ook gordijnen, beddengoed en schilderijen. Het bijzondere is: er worden geen zomer- en wintercollecties ingekocht voor het volgende seizoen. Alles wat nu trending is, wordt direct geproduceerd en staat gemiddeld 10 dagen later op de website.
Techbedrijf in de mode
Countrymanager Benelux & UK, Sander van Bladel, legt uit hoe ze dat aanpakken: ‘We hebben een hoofdkantoor in Berlijn, waar een team van trendspotters zit. Via een tool, die met behulp van algoritmes de nieuwste trends kan voorspellen, houden zij continu in de gaten wat in de mode is op het moment. Niet alleen wat betreft kleding, maar ook voor lifestyle- en techproducten. Ze geven dit door aan onze collega’s in China, die het meteen laten produceren. Juist omdat we een kantoor in China hebben kunnen we snel schakelen met de producenten en staat een hot item gemiddeld 10 dagen later op de website. Eigenlijk zijn we dus een techbedrijf in de fashion- en lifestylebusiness.’
We zijn eigenlijk een techbedrijf in de fashion- en lifestylebusiness.’
Internationaal
Hij is pas 26 jaar. Toch is Van Bladel al countrymanager van twee gebieden binnen een snelgroeiend bedrijf. Hij werd gespot toen hij – tijdelijk – terug was in Nederland om zijn scriptie af te maken. Daarvoor woonde hij op de Filippijnen, waar hij bij een startup in de huizenbranche werkte. Tijdens zijn periode in Nederland kwam hij in contact met de oprichter van Lesara, die hem een baan in Berlijn aanbood.
Eigen verantwoordelijkheid
Van Bladel stuurt nu binnen Lesara (200 medewerkers) een team van 15 personen aan. Sommige medewerkers zijn ouder dan hijzelf, maar dat is volgens hem nooit een probleem geweest. ‘Het gaat erom dat je goed kunt samenwerken met je team. Je moet ervoor zorgen dat mensen naar je willen luisteren, en dat doe je door je team veel eigen verantwoordelijkheden te geven. Zo kunnen mensen aan hun eigen ideeën werken, in plaats van opdrachten uit te voeren voor anderen.’
Je moet ervoor zorgen dat mensen naar je willen luisteren, en dat doe je door je team veel eigen verantwoordelijkheden te geven.’
Leren voor ondernemerschap
Het werk dat Van Bladel doet bij Lesara geeft hem de kans om veel te leren. ‘Ik heb overal om me heen mensen met een eigen specialiteit en kom in aanraking met verschillende afdelingen, zoals marketing, klantenservice en de supply chain. De kennis die ik nu vergaar kan ik in de toekomst gebruiken om zelf te gaan ondernemen. Ik heb eerder een eigen evenementenbureau gehad en heb ervaren dat je als ondernemer veel fouten kunt maken. Hier vertellen mensen me dingen die mij daarvoor behoeden.’
Het kledingbedrijf startte in 2013 met 16 medewerkers en behaalde binnen drie jaar een omzetgroei van bijna 8000 procent. Het is een vrij ‘jong’ bedrijf, met een gemiddelde leeftijd van 27 jaar. Lesara werkt met 27 verschillende nationaliteiten, waarbij er binnen de organisatie 24 talen gesproken worden. Ongeveer de helft van de werknemers is vrouw. Inmiddels werken er ruim 200 mensen voor het bedrijf.