Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo zien vrouwen in techniek er dus uit

Eén advertentie met een aantrekkelijke softwareontwikkelaar triggerde een hele campagne over het beeld van vrouwen in de techniek. En de storm duurt nog voort.

Eén advertentie met een aantrekkelijke softwareontwikkelaar triggerde een hele campagne over het beeld van vrouwen in de techniek. En de storm duurt nog voort. Het begon met een billboard-reclame van een softwarebedrijf en het is uitgegroeid tot een campagne om vrouwen in de techniek zichzelf te kunnen laten zijn: #ilooklikeanengineer. Al na een paar weken is het een fenomeen. Eén vrouw triggerde het, en ook nog eens geheel onbedoeld. Isis Anchalee (toen nog Isis Wenger geheten) figureerde eerder dit jaar in een wervingsadvertentie van haar werkgever OneLogin. Net als vier andere collega’s van haar. Anchalee is platformontwikkelaar bij OneLogin en het moet gezegd – ze oogt best wel aantrekkelijk. Daarom reageerden vooral mannen op de advertentie met: het zal wel een model zijn. Terwijl Anchalee gewoon een echte medewerker van het bedrijf is. Het was niet haar bedoeling, noch die van het bedrijf om haar af te beelden als een type hoe een vrouwelijke techneut er idealiter uit moet zien. Ze was gewoon zichzelf op de foto. Geen bimbo, gewoon een mens Naarmate steeds meer ongeloof haar bereikte, en haar advertentiefoto rondging tot ver buiten haar vriendenkring, besloot Anchalee om een tegengeluid te laten horen. Op Medium.com postte ze een blog waarin ze uitsprak hoe ongelukkig ze was met al die aandacht en hoezeer het bimbo-imago dat was ontstaan in tegenspraak is met haar introverte persoonlijkheid. OneLogin zette haar in de advertentie neer als wie ze is: een ontwikkelaar, technisch collega, en vooral een gewoon mens. Zo zie ik er gewoon uit, benadrukt Anchalee. Alsof een techneut niet een vrouw kan zijn die er aantrekkelijk uitziet. Volgens haar is het de vooral de mannelijke cultuur die een etiket wil plakken op vrouwen in de techniek. Een etiket met een bepaald beeld waar zij kennelijk niet in past. [advertorial] Beeld opschudden Dat bracht haar op het idee om dat stereotiepe denken eens goed op te schudden. Ze begon op twitter met de campagne #ilooklikeanengineer. En toen ging het los. Binnen no-time postten vrouwen in technische functies van over de hele wereld berichtjes en foto’s van zichzelf als steunbetuiging: kijk, zo zien wij eruit en we zijn techneut. Nadat Isis Anchalee haar verhaal deed, durfde Erin Brooks ook haar verhaal te vertellen. Brooks werkte jaren bij Ford waar ze motorenontwikkeling deed en is tegenwoordig engineer bij Tesla. Ze voelde zich lange tijd min of meer gedwongen om zich aan te passen aan de mannelijke nerd-cultuur op de werkvloer door haar vrouwelijkheid te verbergen: geen hoge hakken, geen loshangend lang haar. Haar relaas op Fortune is soms best schrijnend. Dat je je persoonlijkheid gaat aanpassen, omdat je denkt dat dat beter past binnen het bedrijf waar je werkt. Bij Tesla is die ingetogenheid overigens voorbij, zoals uit bijgaande foto blijkt: Met Erin Brooks is het dankzij Isis Anchalees campagne dus helemaal goedgekomen. Frappant is dat er nog geen techneutes uit Nederland figureren tussen de reacties op #ilooklikeanengineer. Dus dames, wie zich geroepen voelt… Lees meer: 5 redenen waarom vrouwen betere managers zijn Vrouwen betere managers? Echt niet! 5 lessen die vrouwen kunnen leren van de serie Borgen

Het begon met een billboard-reclame van een softwarebedrijf en het is uitgegroeid tot een campagne om vrouwen in de techniek zichzelf te kunnen laten zijn: #ilooklikeanengineer. Al na een paar weken is het een fenomeen.
Eén vrouw triggerde het, en ook nog eens geheel onbedoeld. Isis Anchalee (toen nog Isis Wenger geheten) figureerde eerder dit jaar in een wervingsadvertentie van haar werkgever OneLogin. Net als vier andere collega’s van haar. Anchalee is platformontwikkelaar bij OneLogin en het moet gezegd – ze oogt best wel aantrekkelijk.

Daarom reageerden vooral mannen op de advertentie met: het zal wel een model zijn. Terwijl Anchalee gewoon een echte medewerker van het bedrijf is. Het was niet haar bedoeling, noch die van het bedrijf om haar af te beelden als een type hoe een vrouwelijke techneut er idealiter uit moet zien. Ze was gewoon zichzelf op de foto.

Geen bimbo, gewoon een mens

Naarmate steeds meer ongeloof haar bereikte, en haar advertentiefoto rondging tot ver buiten haar vriendenkring, besloot Anchalee om een tegengeluid te laten horen. Op Medium.com postte ze een blog waarin ze uitsprak hoe ongelukkig ze was met al die aandacht en hoezeer het bimbo-imago dat was ontstaan in tegenspraak is met haar introverte persoonlijkheid.

OneLogin zette haar in de advertentie neer als wie ze is: een ontwikkelaar, technisch collega, en vooral een gewoon mens. Zo zie ik er gewoon uit, benadrukt Anchalee. Alsof een techneut niet een vrouw kan zijn die er aantrekkelijk uitziet. Volgens haar is het de vooral de mannelijke cultuur die een etiket wil plakken op vrouwen in de techniek. Een etiket met een bepaald beeld waar zij kennelijk niet in past.

Beeld opschudden

Dat bracht haar op het idee om dat stereotiepe denken eens goed op te schudden. Ze begon op twitter met de campagne #ilooklikeanengineer. En toen ging het los. Binnen no-time postten vrouwen in technische functies van over de hele wereld berichtjes en foto’s van zichzelf als steunbetuiging: kijk, zo zien wij eruit en we zijn techneut.

Nadat Isis Anchalee haar verhaal deed, durfde Erin Brooks ook haar verhaal te vertellen. Brooks werkte jaren bij Ford waar ze motorenontwikkeling deed en is tegenwoordig engineer bij Tesla. Ze voelde zich lange tijd min of meer gedwongen om zich aan te passen aan de mannelijke nerd-cultuur op de werkvloer door haar vrouwelijkheid te verbergen: geen hoge hakken, geen loshangend lang haar. Haar relaas op Fortune is soms best schrijnend. Dat je je persoonlijkheid gaat aanpassen, omdat je denkt dat dat beter past binnen het bedrijf waar je werkt. Bij Tesla is die ingetogenheid overigens voorbij, zoals uit bijgaande foto blijkt:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met Erin Brooks is het dankzij Isis Anchalees campagne dus helemaal goedgekomen. Frappant is dat er nog geen techneutes uit Nederland figureren tussen de reacties op #ilooklikeanengineer. Dus dames, wie zich geroepen voelt…

Lees meer:

hrm