Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo word jij een fijne baas om voor op pad te gaan

Ooit was de auto van de zaak een standaard arbeidsvoorwaarde. Nu schrikken medewerkers terug voor de pittige fiscale bijtelling. Met onderstaande alternatieven houd je medewerkers tevreden én werken ze nog efficiënter ook.

#1. Van zakelijk naar privé

Laten we maar meteen met die leaseauto beginnen. Bijtellingsregelingen veranderen bijna ieder regeerakkoord. De markt reageert hierop met nieuwe initiatieven, zoals private lease. Hierbij leaset iemand persoonlijk een auto. Zo kan hij kiezen uit een gamma van merken en modellen, is er geen bijtelling en worden de zakelijke kilometers netjes met de onbelaste 19 cent/kilometer vergoed.

Maar private lease heeft ook schaduwkanten: de werknemer sluit een hoge financiële lening af (het gaat altijd om nieuwe auto’s) met een looptijd van vier jaar. Als hij – door ontslag of ziekte – de lasten niet meer kan dragen, ligt de wereld van incasso, loonbeslag en schuldsanering op de loer.

Je kunt deze ellende proberen te voorkomen door bijvoorbeeld borg te staan en/of te zorgen dat de werknemer verzekerd is voor de restschuld als hij verzaakt bij de aflossing van de schuld. Zo profiteren jullie beiden van de mogelijkheden en delen jullie de pijn als het verkeerd gaat.

#2. Soepel schuiven

In de Werkkostenregeling (WKR) komen alle vergoedingen samen die je aan jouw mensen mag geven: belast en onbelast. In totaal mag je 1,2% van de fiscale bedrijfsloonsom onbelast aan je medewerkers schenken. Dat kun je in luxe kerstpakketten of grappige uitstapjes stoppen, maar werknemers hebben meer baat bij een goed mobiliteitspakket.

Zo’n pakket kan bijvoorbeeld bestaan uit een OV-kaart, fietsenplan en een kilometervergoeding voor woon-werk en zakelijk verkeer. Er zijn ook totaaloplossingen beschikbaar, zoals de NS-Business Card. Daarmee geef je werknemers meer keuzevrijheid.

De werknemer kan zo per dag zelf bepalen of de trein, auto of fiets het meest geschikte vervoersmiddel is. Combineren is hierin het sleutelwoord. Voor de kortere stukjes naar kantoor pakt hij de tram vanaf het station. Voor een afspraak verderop in de stad biedt een fiets uitkomst. En de klant die meer afgelegen zit, is prima bereikbaar door een taxi of deelauto te boeken vanaf het dichtstbijzijnde station.

#3. Klimaatneutraal

Veel medewerkers maken zich zorg over de klimaatveranderingen, maar kunnen het in hun privéleven nauwelijks handen en voeten geven. Je kunt als onderneming op deze zorgen inspelen door MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) als uitgangspunt te benoemen.

Heel praktisch en direct uitvoerbaar is een CO2-plan, waarbij je de CO2-uitstoot van de gereisde kilometers van je medewerkers compenseert. Zo wordt zakelijk reizen weer een stuk leuker. En door zelf vaker de trein en fiets te pakken, geef je het goede voorbeeld. Want wist je dat mobiliteit één van de grootste emissieposten van je bedrijf is? En dat reizen met de trein een emissie van 0 procent heeft? Een quick win dus.

#4. Toch die Tesla

En ga toch rücksichtslos voor elektrisch! Hoe spannend is dat wel niet? Het aanbod aan elektrische auto’s (en hun laadpalen) groeit razendsnel. Jij kiest -met al je fiscale voordelen als ondernemer- misschien makkelijker voor die spannende Tesla, maar jouw medewerkers kunnen nu al kiezen uit betaalbare FEV’s (Full Electric Vehicles) van gevestigde merken als VW, Hyundai, Renault/Nissan of Peugeot/Citroen.

Maak wel afspraken met de leasemaatschappij of dealer dat er in de zomer grotere (fossiele) modellen beschikbaar zijn voor medewerkers die er met de boot of caravan op uit willen. Van bedrijven die volledig elektrisch rijden hoor je dat ze elke rit opnieuw een beleving vinden en dat ze bewuster en voorzichtiger zijn gaan rijden. Allemaal elementen die passen bij een modern bedrijf met moderne werknemers.

#5. Flexwerken

Het is bijna een stokoud begrip, maar met ‘het nieuwe werken’ valt voor de meeste bedrijven en hun medewerkers nog veel te winnen. Begin met analyseren van de aanwezigheidsnoodzaak. Moet iedereen altijd op een vastgestelde locatie aanwezig zijn?

Wie zelfstandig kan werken, moet daar twee, misschien wel drie dagen per week de kans toe krijgen. Dat hoeft niet altijd vanuit huis, maar kan ook heel goed vanuit een flexplek in de omgeving van een station. Of in de trein zelf, zo maak je van je reistijd effectieve reistijd.

Bijvoorbeeld ’s morgens (eventueel met collega’s) vanuit huis of flexplek te beginnen en in de daluren voor noodzakelijk overleg naar de zaak te komen. Zorg wel voor een beveiligde cloud waarin je medewerkers met zakelijk en privé tablets of laptops kunnen inloggen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tevreden medewerkers

Uiteindelijk draait het vooral om de combinatie van alternatieven die je aanbiedt. Juist dat wordt door medewerkers erg op prijs gesteld en leidt tot hogere loyaliteit én meer tevreden medewerkers.