Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo blijft een virale campagne in de lucht

Marketingcampagnes lopen steeds via korte maar krachtige online actiesites. Hoe zorg je dat een viral in de lucht blijft?  

Ze zijn er: meisjes die ervan dromen topmodel te worden. RTL scoort dan ook seizoen na seizoen een hit met de reeks Holland's Next Top Model, waarin meiden met elkaar strijden om die titel en een carrière in het vak. De makers van HNTM besloten voor de laatste kandidaat een crowdsouringcampagne te beginnen: meisjes mochten zichzelf opgeven door hun eigen portfolio te presenteren en daarvoor stemmen te verzamelen. De online model contest was een doorslaand succes: honderden meiden deden mee, tienduizenden stemmen verzamelden ze via Facebook en Twitter om de wildcard te krijgen, allemaal als opwarmertje voor de strijd op tv.

Yes2Web

Een leuke actie, maar technisch een hele klus, zegt Jop Bröcker, die met Yes2web verantwoordelijk was voor de techniek achter de online campagne van Holland's Next Top Model. 'Hier gingen de alarmbellen af: we zagen de harde schijf pijlsnel vollopen door alle foto's die de modellen via de app uploadden naar de site.' 
In de 'oude' tijd, toen zijn bedrijf nog een reeks eigen computerservers had staan om alle websites voor zijn klanten te draaien, was dat alle hens aan dek geweest: snel een extra harde schijf aanbrengen, installeren en zorgen dat de modellenplaatjes de opslagruimte ook weten te vinden. 'Nu is dat een kwestie van een paar klikken, een minuutje werk misschien, en de modellen kunnen weer vooruit.'

Facebookspecialist

Yes2web, het internetbureau dat vanuit Rotterdam en Amsterdam websites en campagnes bouwt voor grote merken als RTL Nederland, Hans Anders, Quacker Cruesli en Snack-a-Jacks, is groot geworden met het produceren van  dergelijke online campagnes, die de laatste tijd steevast ten minste deels via Facebook draaien. En dan helpt het dat je als een van de weinige bureaus in Nederland bent aangewezen als preferred marketing developer voor Facebook. 'Wat creatieven op reclamebureaus bedenken is soms nooit eerder gedaan of compleet onmogelijk. Dan vinden onze mensen het een sport om uit te dokteren, hoe het wél kan.' In 2012 en 2013 belandde Yes2web in de Fast50, de lijst van snelst groeiende technologiebedrijven in de Benelux.

Cloud computing

De meiden mogen dromen van een carrière op de catwalk, de klanten van Bröcker worden pas gelukkig als een campagne via apps, Facebook en andere social media aanslaat, liefst als een 'viral' rondgaat en daardoor zoveel mogelijk bezoekers uit de doelgroep bereikt. Die wordt steeds vaker gevraagd deel te nemen aan een game of hun creativiteit online te botvieren. Dan is het zaak om te voorkomen, dat een campagnesite bezwijkt onder een toevloed aan bezoekers. Ook voor de uitgebreidere corporate websites die Yes2web ontwikkelt, geldt dat een aantrekkelijk uiterlijk en een perfecte intuïtieve interactie steeds hogere eisen stelt aan de techniek erachter. Daarom zet het bedrijf van Bröcker voor zijn klanten cloud computing in, de technologie die een dominante trend is in de IT-wereld.

Datacenter

Sinds hij in 1999 samen met Hans Maltha en Gerrit Jan van Ahee zijn internetbureau oprichtte, heeft Bröcker alle stappen richting die befaamde cloud meegemaakt. In die tijd was het al gebruikelijk, dat de computerservers die de websites draaiend houden niet meer op kantoor stonden, maar in een datacenter. 'Zeker als kleiner bedrijf heb je geen systeembeheerder die de techniek 24 uur per dag draaiend kan houden. Natuurlijk lopen hier genoeg techneuten rond, maar die houden we liever vrij voor ontwikkelwerk.' De servers van Yes2web stonden in Hoofddorp, maar bij storingen bleek dat niet ideaal. 'We deden het onderhoud en de updates zelf, omdat we dachten dat we dat zelf het beste konden. Dan moest een van ons midden in de nacht in de auto springen om een uitgevallen server weer aan de praat te krijgen.' 

Managed hosting

Een volgende stap was managed hosting: Yes2web hield zijn servers, maar voortaan was hun leverancier voor het beheer en onderhoud verantwoordelijk. 'Dat was en is een stukje duurder, maar het was ons wel wat waard om op die manier ontzorgd te worden. Maar op een gegeven moment waren we toch niet tevreden met bijvoorbeeld de tijd die het kostte, voordat er een extra server werd bijgeplaatst, als we die nodig hadden. Daar konden toch dagen tot weken overheen gaan. Bovendien sloten we voor alle hardware contracten van drie jaar af.'

Virtuele servers

Dat is niet de flexibiliteit dat past bij de Facebookcampagnes waar Yes2web school mee maakt en die vaak maar enkele weken duren. Vandaar dat die laatste stap de cloud in voor de hand lag: voortaan gebruikt Bröcker niet meer een batterij servercomputers die allemaal hun eigen taak hebben, maar zet zijn bureau zogenoemde virtuele servers in, op computers die zichzelf dankzij software als het ware opdelen in desnoods honderden kleinere, met elk hun eigen besturingssysteem en harde schijf. Op welke hardware of waar zo'n virtuele server draait, doet er minder toe, en dat is de kern van de revolutie die cloud computing is gaan heten.

Rackspace

En zo simpel ziet die omslag in de IT-wereld eruit: Bröcker klapt op verzoek zijn Macbook open en logt in bij zijn cloudprovider, Rackspace. Met één scherm krijgt hij een overzicht van de servers die voor de klanten van Yes2web draaien, waar klanten een eigen afgeschermde omgeving wensen, staat de server op hun naam. Een extra server aan- en uitzetten, die extra opslagruimte om de modellenfoto's kwijt te kunnen, dat gebeurt allemaal vanuit dit scherm. 'Dat gaat dan wel met een protocol waar leken nogal van schrikken', grinnikt Bröcker, als hij een scherm met een letter- en cijferbrij toont. 

Flexibiliteit

'Het is de flexibiliteit die cloud computing voor ons zo aantrekkelijk maakt. Veel van ons werk draait om tijdelijke campagnes, sites die korte tijd veel verkeer moeten aankunnen en daarna offline gaan. Nu zetten we voor elk project een server aan, die ook weer uitgaat als het project is afgerond. Bovendien communiceren virtuele servers ook vele malen sneller met elkaar dan fysieke computers die je met een kabel verbindt. Mijn klanten krijgen nu meer snelheid, hun sites reageren sneller op de interactie.'

Kostenbesparing

Voor een kostenbesparing zorgt de cloud bij Yes2web en zijn klanten niet. 'Dat zou kunnen als je heel scherp de capaciteit afstemt op wat je op elk moment nodig hebt. Dat proces kun je zelfs automatiseren, maar de pieken in het verkeer laten zich bij ons moeilijk voorspellen. Wij zitten liever in een ruimere jas.'

Zekerheid en privacy

Bovendien koos het internetbureau voor een vorm van cloud computing waarbij de hardware wel exclusief draait voor zijn klanten; de zogenoemde 'private' cloud-variant. De publieke cloud, bekend van aanbieders als Amazon en Microsoft, kan een stuk goedkoper uitpakken. 'Maar wij willen toch de zekerheid dat anderen geen toegang hebben tot hardware, die bij de publieke cloud toch door een veelheid gebruikers wordt gedeeld. Bovendien vereist het aan de slag gaan met pakweg Amazon weer specifieke kennis die wij niet in huis willen halen. De kosten waar we het hier over hebben zijn uiteindelijk ook maar een fractie van de totale rekening voor onze klanten.'

Merkbare vertraging

Het datacenter van Rackspace staat in Londen. Even op en neer rijden om de servers te inspecteren is er dus niet meer bij. 'Maar Londen is nog steeds Europa. We zouden niet zo snel naar de VS gaan, allereerst omdat de afstand toch echt voor merkbare vertraging op de websites zorgt. Bovendien zijn sommige klanten kritisch over de mate van privacy die in Amerika geldt – al durf ik na de laatste berichten over de NSA niemand meer te beloven dat zijn data waar dan ook ontoegankelijk zijn voor derden.' 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk hier de online model contest van Yes2web voor RTL:

Meer over cloud?