Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Zet een prijs op stilstand”

Een besparing van 10 procent op alle overheidsuitgaven. Volgens lector innovatie en oud secretaris van het Innovatie Platform Frans Nauta is dat gewoon mogelijk. De overheid moet op haar eigen uitgaven structureel een innovatiekorting van 1 procent leggen. Want, "zo zet je een prijs op stilstand," zegt hij in het Finiancieele Dagblad.

Volgens Nauta moet zijn innovatiekorting niet met de nu gebruikelijke efficiencykortingen verward worden. "Dat soort operaties kijkt vooral naar bezuinigingen. De uitvoering kost veel energie, maar structureel verandert er niks." Door elk jaar een innovatiekorting op te leggen zal er weliswaar het eerste jaar niets veranderen. "Maar na tien jaar gaan de partijen het echt wel merken als ze de organisatie niet efficiënter maken."

Aanbesteden
Volgens Nauta valt er veel winst te behalen als de overheid zijn eigen diensten gaat aanbesteden. Naar het voorbeeld van de stad Indianapolis in de VS. Daar werd de waterzuivering, een overheidstaak bij uitstek, aanbesteed. "De directie van het waterzuiveringsbedijf schreef 30 procent goedkoper in. Helaas voor hen kon een andere partij het voor 50 procent goedkoper, met een hogere milieukwaliteit." Per saldo realiseerde het gemeentebestuur begin jaren '90 op deze manier een bezuiniging van 100 miljoen euro.

Gemiste kans
Dat geen overheid dit aandurft is jammer. "Ik zou best op Onderwijs Cultuur en Wetenschappen willen bieden," stelt hij. Want "volgens mij kan het met 300 mensen beter functioneren, dan nu met 2000 mensen." Kleine ministeries voor de grote lijnen. In de innovatievisie van Nauta zijn de lagere overheden de testomgeving waar nieuwe ideeën tot wasdom komen. Lokale initiatieven zijn de sleutel tot het terugdringen van het aantal beleidsambtenaren.

Inertie
Toch prevaleert in Nederland de nationale aanpak. Dat leidt tot inertie, meent Nauta. Hoe het anders kan? Een -omstreden- voorbeeld uit de wereld van de filebestrijding. "Alle succesvolle beprijzingsystemen zijn lokaal ontstaan. In Stockholm is het verkeersprobleem een fractie van dat in Nederland en ook de Londense heffing werkt."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer over dit onderwerp: