Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zakentrip naar Moskou aan de prijs

Moskou is de duurste stad ter wereld om in slaap te vallen. Wie voor zaken naar de Russische hoofdstad moet, betaalt gemiddeld 308 euro voor een hotelkamer.


Dat blijkt uit onderzoek van de Hogg Robinson Group. Niet overal is het even prijzig. Als gevolg van de economische crisis staan de overnachtingstarieven in de meeste wereldsteden al tijd flink onder druk. Met name zakentrips naar het Midden-Oosten vallen als gevolg daarvan goedkoper uit. Zo daalden de kamerprijzen in Abu Dhabi in Dubai met gemiddeld 25 procent. De bouw van nieuwe hotels zorgt in die regio voor veel concurrentie waardoor de kamerbezetting de afgelopen anderhalf jaar flink is afgenomen.

Europa iets goedkoper uit

Ook in Europa zakte de gemiddelde hotelprijs. Niet heel veel, maar toch. Kamers in Rome en Kopenhagen kosten nu respectievelijk 7 en 10 procent minder dan een jaar geleden. De Hogg Robinson Group verwacht dat het nog zeker tot 2012 zal duren voordat hier het prijsniveau van voor de crisis is teruggekeerd. Bedrijven die hun medewerkers naar Zurich sturen zijn overigens wel duurder uit. De hotelbranche schroefde de prijzen het afgelopen jaar op tot gemiddeld 226 euro, een stijging van 8 procent. Ook in Stockholm werden hotelkamers fors duurder, met 7 procent maar liefst. Daar kost het nu gemiddeld 220 euro om in slaap te vallen. Grootste stijger in Europa was echter Amsterdam. Wie in de Nederlandse hoofdstad een kamer boekt betaalt daarvoor gemiddeld 220 euro. Dat is 11 procent meer dan een jaar eerder.

Zakenreis naar Genève wel aan de prijs

Met 308 euro per nacht is Moskou zoals gezegd op mondiaal niveau de allerduurste stad om te overnachten. Ook in het Zwitser Genève hebben hotels blijkbaar lak aan economisch mindere tijden. Een hotelkamer daar doet gemiddeld 239, goed voor plaats twee in de lijst met duurste hotelsteden. Hong Kong staat op plek drie met een gemiddelde van 238 euro

Extra geld voor zakenreisjes

Nu de ergste klappen van de crisis overigens lijken uitgedeeld en het herstel zich langzaam maar zeker laat aantekenen, verwachten de onderzoekers van Hogg Robinson Group dat bedrijven spoedig weer meer geld zullen reserveren voor businesstrips.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer informatie over het onderzoek op Hogg Robinson Group.

Lees ook het boek 'Zakenreizen … regel je zo!'