Er is Microsoft alles aan gelegen om een succes te maken van zijn WIndows Phone 7. Een update moet het gat met iPhone en Android dichten. Is dat genoeg voor een plek in de smartphonewereld?
Overal zoemt het rond sinds een hacker enthousiast blogde: er komt begin 2011, dus 3 maanden na de introductie van Windows Phone 7, alweer een update. En dan niet een die wat vingers in veiligheidsgaatjes stopt, maar een enorme uitbreiding van het besturingssysteem.
Marktaandeel: 3 procent
Als dat iets duidelijk maakt, is het wel hoeveel Microsoft eraan gelegen is om zijn besturingssysteem voor smartphones tot een succes te maken. Het ziet er dan ook uit als een laatste kans, gelet op de marktcijfers van IDC: in West-Europa gaat Symbian nog steeds aan op dankzij Nokia (34%), gevolgd door Apple's iPhone (24%), Android (23%) en BlackBerry (14%). Windows komt er nauwelijks meer aan te pas, met een aandeel dat van 8 procent vorig jaar is weggezakt tot 3 procent.
Product
Windows Phone 7 zakt weg in het geweld tussen Android en iPhone, en dat is op zich niet terecht. Het nieuwste besturingssysteem van Microsoft is een reuzenstap vooruit ten opzichte van zijn Mobile voorgangers, die berucht waren om hun gebruiksongemak. Editie 7 is werkelijk zo intuïtief als het tegenwoordig hoort, fraai vormgegeven en gecentreerd rond de manier waarop we tegenwoordig communiceren: spraak, mail, sociale netwerken, foto's en filmpjes; alles goed en soepel toegankelijk.
Image
Natuurlijk is er nog wel een wensenlijstje: multitasken, copy-pasten, navigatie; allemaal zaken die de eerste iPhone ook niet machtig was. Er was overigens wel meer loos met dat apparaat: (in de VS) geen 3G, een waardeloze GPS-ontvangst en batterijduur. Allemaal zaken die een stormloop op de zorgvuldig gehypte Jesus-phone niet konden voorkomen. Als Microsofts product goed is (zeker in zo'n strakke HTC-verpakking) heeft het waarschijnlijk een imago-probleem.
Cool vs. Nut
Toegegeven: wij kunnen ons ook niet herinneren dat Windows-producten cool waren. Wat vormgeving betreft komt Phone 7 overigens wel aardig bij de cool-factor in de buurt. Gelukkig voor MSFT worden smartphones ook buiten het schoolplein verkocht, zodat het zakelijke gebruikers aan zich zal kunnen binden. Daarvoor hebben die voldoende argumenten: de afdeling systeembeheer wordt vrolijk van de simpele integratie met alle kantoorsoftware, de Windows-telefoons zijn 'vrij verkrijgbaar' bij alle providers en een handvol hardwaremakers. Dat ze niet cool zijn, is zakelijk gezien een juist pré.
Apps de sleutel
Maar het teerste punt blijven toch wel de apps, de software die bij andere smartphones steeds ruimer voorhanden is. Apple heeft zijn App Store, Android heeft zijn Market, telkens gevuld met honderdduizenden applicaties, van ongein tot supernuttig. Nokia en BlackBerry zijn de achterblijvers met hun winkeltjes, Microsoft de hekkensluiter die zijn Marketplace in Nederland pas medio 2011 zal hebben geopend.
Vaart maken
Bij het vullen van die market place is meer haast dan bij het opwaarderen van Windows Phone 7 zelf. Voor strikt zakelijk gebruik kunnen speelse apps als Angry Birds of buitenradar best worden gemist. Maar een zakelijke gebruiker is ook maar een mens, en verweeft steeds vaker werk met privé – dat maakt de sociale opzet van Phone 7 zelf ook wel duidelijk. Vanwege het gemis aan apps zou ook een zakelijke gebruiker Windows links kunnen laten liggen.
Te laat?
Het zal Microsoft de grootste moeite gaan kosten zijn winkel vol te krijgen: hoeveel ontwikkelaars van mobiele applicaties gaan spontaan aan de slag voor een platform met een marktaandeel van 3 procent? Nokia ligt ook achter met mobiele software, maar met een marktaandeel van tegen de 40 procent hoeft het het zich op termijn minder zorgen te maken. Maar Windows kan nog steeds een comeback maken: inmiddels staat de teller op 3.000 appjes. in de wereld van mobiele telefoons is in het verleden wel vaker stuivertje gewisseld in de top-tien.
Lees ook:
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.