‘Wij zijn geen cultuurbarbaren’, zei PVV’er Martin Bosma nog, in het debat rond de btw-verhoging op theaterkaartjes van 6 naar 19 procent. Yeah right, Martin. Waarom dan wel de theaterbelasting verhogen, maar blijven de volgende categorieën buiten schot?
#1: Vlees
Aan het begin van 2010 probeerden 14 grote milieu- en ontwikkelingsorganisaties het nog echt bij toenmalig minister Verburg: een btw-verhoging op vlees, vis, zuivel en eieren.
Volgens de briefschrijvers leidt vlees eten tot opwarming van de aarde en vis eten tot overbevissing: 88 procent van de oceanen zou al te kampen hebben met visschaarste. Bovendien eten Nederlanders twee maal zo veel dierlijke eiwitten als nodig is. Maar de minister wilde van geen wijken weten: al het eten en drinken (behalve alcohol) blijft in het lage btw-tarief van 6 procent, ook als het innemen ervan helemaal niet zo goed is voor jou, of voor de planeet.
#2. Boeken
Als u naar het theater gaat om een toneelvoorstelling te zien, kunt u voortaan niet alleen zeggen: ‘Ik vond het boek beter’, u kunt ook zeggen: ‘Ik vond het boek goedkoper’. Boeken zijn door de PVV immers nog niet als linkse hobby aangemerkt, en mogen dus (nog even?) genieten van een laag btw-tarief. Wel met een vaste boekenprijs, dat dan weer wel. Maar goed, dat is dan weer een heel ander verhaal.
#3. Geneesmiddelen
De btw-verhoging van concert- en theaterkaartjes wordt door het kabinet voorgesteld met het argument: ‘Dat is goed voor de verdiencapaciteit van de sector’. Nou, als er één sector is, waar je je over die verdiencapaciteit geen zorgen hoeft te maken, is het wel de farma. Toch vallen ook geneesmiddelen nog altijd onder het lage btw-tarief. Voor alle duidelijkheid: dat gaat dus alleen om die geneesmiddelen waarvoor u niet naar de apotheek hoeft, maar die u gewoon bij de drogist haalt. Heeft u namelijk een doktersreceptje, dan zijn geneesmiddelen zelfs helemaal vrijgesteld van omzetbelasting.
#4. Konijnenvoer
Waar u voor caviavoer het volle pond van 19 procent aan btw betaalt, hoeft u voor konijnenvoer slechts 6 procent extra af te tikken in de dierenwinkel. De reden? Cavia’s worden in Nederland niet gegeten, konijnen wel. De cavia valt dus niet onder de categorie ‘agrarische producten’, waarvoor het lage btw-tarief geldt, het konijn wel. Dat zal Flappie leuk vinden om te horen, zo voor de kerstdagen…
#5. Circus
Ook al zo’n categorie die onder vuur ligt van clubs ter linkerzijde, zoals de Partij voor de Dieren. Maar in de ogen van de regeringspartijen is er geen reden het circus gelijk te trekken met schouwburgen en concerten, en blijft het circuskaartje dus 19 procent btw bespaard. Gratis naar het circus kan overigens ook: de vergaderingen van de Tweede Kamer zijn vrijwel altijd openbaar.
#6. Telstar uit
Geef ze brood en spelen, zei een wijs leider ooit al eens. En dus mag er voor theater wel extra betaald worden, maar vonden de regeringspartijen het flauw om te gaan zeuren over de ‘verdiencapaciteit’ van sportclubs. Nu is er met de verdiencapaciteit van de meeste profvoetballers niets mis, maar is dat reden om er het lage btw-tarief voor te blijven rekenen? Is een avondje Telstar-uit of een zondagmiddag op het kasteel in Spangen echt een product om te ontzien van btw? Daarvoor is kwaliteit toch geen criterium?
#7. Kapper
Wat heeft dit kabinet toch met kappers? Terwijl iedere zelfstandige beroepsgroep gewoon met 19 procent omzetbelasting te kampen heeft, blijven de kappers opmerkelijk genoeg buiten schot. De beroepsgroep valt onder dezelfde categorie als fietsenmakers, schoenlappers en schilders en stucadoors voor oude panden. Zeg maar: de categorie ‘opknappers’. Ik weet niet hoe het met uw kapsel staat, maar ik zou me daar toch behoorlijk door beledigd voelen…
#8. De Efteling
Vraagt u zich ook elk jaar af waarom die kaartjes voor de Efteling wéér zo duur zijn als u voor het hele gezin bijna 200 euro aftikt? Misschien heeft u dan nu één troost: het had nog eens 13 procent erger kunnen zijn. Attractieparken vallen namelijk óók onder het lage btw-tarief. En dat zullen ze blijven doen. Ook de podiumvoorstellingen die er worden gegeven, trouwens.
Bestel de nieuwste editie van MT Magazine online, met daarin meer aandacht voor vrouwelijke bestuurders en de 101 meest vrouwvriendelijke bedrijven.