WeTransfer groeit fenomenaal. Het Nederlandse bedrijf laat miljoenen gebruikers grote bestanden delen én biedt nu ook opslag aan.
Alles dankzij de cloud. Wie WeTransfer niet kent, heeft nog nooit een stapel foto’s of zware powerpoint hoeven versturen. E-mail is ongeschikt om bestanden van meer dan pakweg 5 Mb doorheen te sluizen, diensten als YouSendit en WeTransfer maken dit tot een fluitje van een cent. De afzender zorgt voor een upload van de bestanden, de geadresseerde krijgt een downloadlink en de gigabytes stromen binnen.
Dat maakt WeTransfer razend populair bij fotografen, media en andere creatieven die grote bestanden moeten delen. Het werkt snel, simpel en ziet er ook nog eens oogstrelend uit – het handelsmerk van Nalden, de 28-jarige Nederlander die school maakte met zijn oogstrelend weblog.
New WeTransfer
In de tweeënhalf jaar van zijn bestaan is WeTransfer fenomenaal gegroeid. Per maand bedient het inmiddels acht miljoen gebruikers, samen delen die zeventien miljoen bestanden van gemiddeld honderden Mb’s in omvang. Wired, hét Amerikaanse techblad, riep het bedrijf deze maand nog uit tot een van de heetste start-ups van Europa.
Maar nu geeft Nalden pas echt gas, met een compleet nieuwe versie. New WeTransfer (in beta) is aan de voorkant bijgeschaafd, maar onder de motorkap schuilt de grootste vooruitgang. Flash is ingeruild voor HTML5 en voortaan kunnen nog grotere bestanden, tot 5 Gb, worden verstuurd aan honderd adressen tegelijk, desgewenst beveiligd met een password. Nieuw is ook de mogelijkheid om materiaal permanent op te slaan, tot in totaal 50 Gb. Dat uitgebreide pakket gaat als WeTransfer Plus tien euro per maand kosten. “En het ziet er nog steeds fokking sexy uit,” stelt Nalden de fans gerust.
Wallpapers
WeTransfer serveert fraaie beelden tijdens het up- en downloaden, een mix van advertenties, foto’s en grafische kunst. Nike, HTC en andere grote merken verdringen zich om bij Nalden te mogen adverteren. Nergens anders op het web kijkt het publiek secondenlang naar hun uitingen, schermvullende wallpapers waarop bij WeTransfer ook nog bijzonder vaak wordt geklikt. “Merken krijgen op ons platform de volledige aandacht. Dat is best bijzonder.” Dat houdt WeTransfer gratis. Advertentie-inkomsten vormen een pijler onder het businessmodel, wie met een zogenaamd channel de dienst zijn eigen look and feel wil geven, betaalt tien euro per maand. Nalden wil de omzetverdeling tussen advertentie- en gebruikersinkomsten niet geven. “Het gaat hard genoeg om de enorme kosten van het groeiende verkeer bij te houden. We maken zelfs winst. Een beetje, maar toch winst.”
Cloud
Die opslagmogelijkheid doet denken aan diensten als Dropbox of Google drive. Maar daar wil Nalden niets van weten. “Wij concurreren niet op technologie, daarmee zullen we nooit winnen van Google of Dropbox. WeTransfer is een lifestyle company: de gebruikservaring staat voorop.”
Het afgelopen halfjaar is het gebruik van WeTransfer verdubbeld, en in Nederland en Engeland is het zijn veel oudere concurrent YouSendit voorbij. In de grote Europese landen en de VS gaat het ook steil omhoog. De dienst kan onder die toevloed van verkeer alleen maar zonder haperen draaien dankij de manier waarop hij is gebouwd: op de cloud.
Amazon
Meer specifiek: op de clouddiensten van Amazon. Die keuze is niet helemaal toevallig. “Werner Vogels, de Nederlandse cto van Amazon, is een goed bekende van me, we hebben een keer samen een bruiloft georganiseerd voor een gemeenschappelijke vriend. Hij is een beetje mijn mentor geworden. Hij is natuurlijk briljant, wat mij betreft de founding father van de cloud.”
De mogelijkheden van Amazon bleken na grondig onderzoek en proefdraaien perfect te passen bij wat WeTransfer nodig had. Toen WeTransfer nog op de ‘ouderwetse’ manier zijn eigen serverruimte huurde, kostte het uitbreiden van de capaciteit een kwestie van weken. Nu schakelt Amazon automatisch servers bij of juist uit zodra dat nodig is. Voorheen kon een server nog weleens overbelast raken, waardoor het delen van een bestand mis ging. Volgens Martijn Bakker, technische man bij WeTransfer, is dat nu vrijwel onmogelijk geworden.
Design for failure
Maar hoe zit het dan met de storingen waarmee Amazon en andere clouddiensten om de zoveel tijd in het nieuws komen? “Dat is een kwestie van je systeem zó ontwerpen, dat je altijd ergens op kunt terugvallen. Wij zetten de Amerikaanse en Europese diensten van Amazon tegelijk in,” zegt Bakker. Design for failure, is het devies. “Als ik ergens bij wijze van spreken een stekker uittrek, of een server uitschakel, blijft alles gewoon lopen. Zo testen we continu.”
Vorig jaar verhuisde de achterkant van zijn dienst grotendeels naar de servers van de Amerikaanse cloudgigant. Sindsdien blijft de fenomenale groei van WeTransfer technisch onder controle. Doordat het Amazon alleen betaalt voor de capaciteit die het afneemt, houden de kosten gelijke tred met de groei. “Het is niet per se goedkoper,” zegt Nalden. “Maar gebruikers die teleurgesteld afhaken omdat hun download vastloopt, dat is pas duur.”
Lees ook:
Gratis kennissessie
Benieuwd hoe je succesvol de cloud instapt? Laat je op 21 november 2013 inspireren door het succes van Plan Nederland en krijg waardevlle tips van expert Sander Duivestein.
Meld je vandaag nog aan voor de gratis kennissessie Succes met de cloud.