Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Werving en selectie: “Zet een alumninetwerk op”

Talentvolle medewerkers verlaten uw organisatie. Hoe vervelend dat soms ook is, u kunt er niks aan veranderen. Maak het dus tot onderdeel van het personeelsbeleid en zorg dat oud medewerkers elkaar kunnen blijven ontmoeten. “Alumni hebben er behoefte aan”, meldt Thijs Sprangers na onderzoek. Ruim driekwart van de academici wil graag meer contact met oud collega’s om sociale redenen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Werkgevers moeten een mentale omslag maken”, stelt Sprangers. Hij is partner bij KREM en zet sociale netwerken op voor de corporate wereld. “In plaats van wrokkig om te zien zeg je: Jammer dat je weggaat, maar welkom bij ons alumninetwerk.”
Uit zijn onderzoek blijkt dat vooral hoger opgeleide mensen behoefte hebben aan ontmoetingen met hun voormalige collega’s. Zo’n 44 procent van de academici en 39 procent van de HBO’ers wil graag meer contact op zakelijke gronden. De sociale behoefte aan contact is bij de academici 76 procent nog veel groter. Onder twee uit drie HBO’ers leeft diezelfde behoefte. Niet verwonderlijk dat bijna 4 op de 10 van de universitair geschoolden zich zou aansluiten bij zo’n netwerk. In het gat tussen de vraag naar netwerkmomenten en het aanbod ligt de ruimte voor de alumni-evenementen. Minder dan zeven procent van hen is namelijk lid van zo’n sociaal/zakelijk netwerk. “Zet dus een netwerk op.”

Sociale relaties
Het gevaar dat medewerkers door hun oud-collega’s worden losgeweekt uit de warme boezem van het organiserende bedrijf is levensgroot aanwezig. “Uiteraard gebeurt dat” zegt Sprangers. Het is een illusie dat te denken dat je erop kunt sturen. “Maar de sociale relaties zijn er toch. Maak er dan gebruik van.” Als organisator van de netwerkmomenten staan de eigen personele behoeften in ieder geval op de agenda. En dat wordt zeker bekend onder potentiële nieuwe werknemers.

Boomerang
Volgens de netwerkbouwer is er nog een belangrijke reden om een alumninetwerk op poten te zetten. “Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat één op de drie oudwerknemers binnen een half jaar wel terug zou willen.” Als het afscheid verder in het verleden ligt, dan nog blijft zo’n tien procent open staan voor een terugkeer. “Deze boomerangs worden ook een steeds belangrijker bron van gekwalificeerd personeel”, voorspelt Sprangers.

Goedkoop
Behalve dat het een bron van gerijpt talent is en een diep bereik heeft binnen de beroepsgroepen van vooral professionals in de zakelijke dienstverlening, is er nog een doorslaggevend argument om zo’n netwerk te stichten. Het is goedkoop.
Zeker als je het afzet tegen de vijf maandsalarissen voor een executive search, de kosten voor de arbeidsmarktcommunicatie en de andere wervingskosten is het een verleidelijke business case. “Met twee geslaagde wervingsacties is zo’n netwerk al rendabel” meldt Sprangers. “Voor een multinational die een netwerk van zo’n vier- tot vijfduizend alumni onderhoudt, loopt de besparing al snel op tot drie à vier ton per jaar.”