Nederlanders denken strategischer dan Amerikanen. En dus lukt het Pieter Rijken met zijn langetermijnvisie succesvol te zijn in Florida.
Welke ceo kan tegenwoordig nog zonder buitenlandervaring? Management Team zet ze letterlijk op de kaart: de wereldmanagers, Nederlandse leidinggevenden die succesvol zijn in het buitenland. Dit keer: Pieter Rijken, senior manager negotiation bij een grote ziektekostenverzekeraar in Amerika. Bent u zelf een wereldmanager? Doe dan mee met onze DIY-interviewserie!
Hoe bent u in het buitenland terecht gekomen?
“Na mijn studie in Rotterdam ben ik naar Duitsland vertrokken, daar kreeg ik een baan aangeboden als consultant. Ik werd uitgezonden naar Miami, maar het Duitse bedrijf werd op een gegeven verkocht en toen werden ook de buitenlandse activiteiten afgestoten. Daarop ben ik bij een ziektekostenverzekeraar begonnen, waar ik verschillende functies heb gehad en uiteindelijk ben ik naar mijn huidige baan bij Florida Blue overgestapt.”
Wat heeft u geleerd in het buitenland?
“Twee dingen. Ten eerste dat de Amerikaanse manier van zakendoen heel anders is dan de manier die wij in Nederland kennen. Zoiets leer je niet zomaar als je hier op zakenreis komt, je moet het ervaren. Ook is het weer heel anders in het zuiden van Amerika, of in Chicago of New Orleans. Ten tweede wordt hier op een heel andere manier onderhandeld. Als Nederlander wil je altijd wel wat afdingen, maar de Amerikaanse manier had ik in Nederland niet kunnen leren.”
Wat kunt u als Nederlander beter dan een lokale leidinggevende?
Beluister het volledige interview met Pieter Rijken op onze wereldkaart, die is ontwikkeld door Shoudio. Ben je zelf een wereldmanager? Doe dan hier mee met de serie en interview jezelf. “Nederlanders denken veel strategischer. Zeker als je uit een klein land komt, kan je niet anders, want je bent dan afhankelijk van andere krachten in de markt. Amerikanen denken meer tactisch. Zij hebben een kortetermijnvisie, terwijl ik een langetermijnvisie hanteer. In de Amerikaanse gezondheidszorg, de duurste ter wereld maar qua resultaten erg slecht, verandert er op dit moment veel, dus dan is een strategische visie nodig om goed te kunnen functioneren.”
Zit uw Nederlandse directheid in de weg of komt het van pas?
“In het begin moest ik erg oppassen, ik kwam veel te bot over. Nu ben ik ouder en wijzer en weet ik wanneer ik direct kan zijn en wanneer ik het moet laten. Er zijn wel situaties waarbij je het goed kan gebruiken trouwens, in onderhandelingen bijvoorbeeld. Als je je eigen positie duidelijk hebt gemaakt, zie je vanzelf waar de andere partij staat en kan je snel tot een compromis komen.”
Komt u ooit weer in Nederland werken?
“In 2002 heb ik een baan aanvaard bij Allianz in Duitsland en toen ben ik ook naar Duitsland verhuisd, samen met mijn gezin. Het bleek uiteindelijk een kortstondige baan te zijn, maar wel een die paste binnen mijn ervaring. Dat ik ooit terug kom, dat sluit ik dus niet uit.”
Uw tip voor managers die ook in het buitenland willen slagen?
“Fit in. Je eigen identiteit behouden is geen probleem, maar als je je aanpast word je eerder aanvaard en wordt het makkelijker om samen te werken. Anderen zien je dan als partner, en niet als een buitenstaander.”
Lees ook eerdere afleveringen in deze serie:
- Celine Gruizinga, country manager bij Harley Davidson Afrika
- Roel Louwhoff, ceo BT Operate in Londen
- Marc van der Chijs, investeerder in Shanghai
-
Arian de Bekker, algemeen directeur bij een varkenshouderijorganisatie in Canada
- Joep Hillegers, director of strategy bij een Indonesisch bouwbedrijf
-
Michael Witte, finance director bij Capgemini in de VS