Via een private equity-bedrijf kwam Joep Hilligers bij een Indonesisch bouwbedrijf terecht. Hoe? “De manier waarop wij Nederlanders zaken doen is best iets om trots op te zijn.”
Welke ceo kan tegenwoordig nog zonder buitenlandervaring? Management Team zet ze letterlijk op de kaart: de wereldmanagers, Nederlandse leidinggevenden die succesvol zijn in het buitenland. Dit keer: Joep Hillegers, die director of strategy en business development is bij een groot Indonesisch bouwbedrijf. Bent u zelf een wereldmanager? Doe dan mee met onze DIY-interviewserie!
Hoe bent u in het buitenland terecht gekomen?
“Mijn eerste buitenlandervaring was in Singapore, waar ik in het bancaire wezen heb gewerkt. Na 3,5 jaar ben ik daar uit gestapt, om als partner toe te treden tot een plaatselijk private equity-bedrijf. Met dat bedrijf hebben we geïnvesteerd in het bouwbedrijf waar ik nu werk, ik zit dus namens het private equity-bedrijf in deze raad van bestuur. Ik had al ervaring met Indonesie, omdat ik daar als kind ben opgegroeid. Daardoor ben ik goed bekend met het land en de taal, wat natuurlijk helpt bij het zakendoen hier.”
Wat heeft u geleerd in het buitenland?
“Hoe je zaken doet in een niet-transparant ondernemersklimaat. Het juridisch systeem is vaak niet te vertrouwen, je moet vooral vertrouwen op de mensen waar je zaken mee doet en dus veel tijd investeren in het leren kennen van je businesspartners. Het zakendoen verloopt daardoor niet altijd even efficiënt als in Nederland, maar als je eenmaal tot zaken komt, dan is de band met je zakenpartners wel een stuk hechter.”
Wat kunt u als Nederlander beter dan een lokale leidinggevende?
“Een van de redenen waarvoor ik naar Indonesië ben gekomen, is dat wij bezig zijn om internationaal uit te breiden. Dat is echt iets waar Indonesiërs zelf beperkte ervaring mee hebben, mijn netwerk komt dus goed van pas. Daarnaast zijn ze hier niet gewend om per e-mail of via andere schriftelijke vormen te communiceren, waardoor zaken niet altijd goed zijn vastgelegd. Ik help om daar meer structuur in te brengen, door bijvoorbeeld dossiers op te bouwen.”
Zit uw Nederlandse directheid in de weg of komt het van pas?
Beluister het volledige interview met Joep Hillegers op onze wereldkaart, die is ontwikkeld door Shoudio. Ben je zelf een wereldmanager? Doe dan hier mee met de serie en interview jezelf. “Ik merk dat in Indonesië zeer veel indirect wordt gecommuniceerd, men schrikt soms van mijn manier van communiceren, maar daardoor is wel sneller duidelijk wat ik wil. Dat kan verfrissend zijn voor Indonesiërs, maar het kan ook averechts werken, vooral bij mensen die ik niet zo goed ken.”
Komt u ooit weer in Nederland werken?
“Dat sluit ik niet uit, maar dan wel in een functie waarbij ik veel met het buitenland te maken heb. Ik ben hier onlangs getrouwd met een lokale dame en we zijn van plan om hier een gezin te stichten, dus de komende 10 tot 15 jaar verwacht ik nog gewoon in deze regio te blijven.”
Uw tip voor managers die ook in het buitenland willen slagen?
“Wees er altijd van bewust dat je een vreemde eend in de bijt bent, maar verloochen je afkomst ook niet. De manier waarop wij Nederlanders zaken doen is best iets om trots op te zijn, dat mag je uitdragen. Als je de kans krijgt om naar het buitenland te gaan, grijp die kans dan ook, want Nederland heeft goede vertegenwoordigers in het buitenland nodig.”
Meer ervaringen van Nederlandse wereldmanagers horen?
Check de wereldkaart met audio-interviews!
Lees ook eerdere afleveringen in deze serie:
- Celine Gruizinga, country manager bij Harley Davidson Afrika
- Roel Louwhoff, ceo BT Operate in Londen
- Marc van der Chijs, investeerder in Shanghai
-
Arian de Bekker, algemeen directeur bij een varkenshouderijorganisatie in Canada