Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Weg met te dikke werknemers

We zijn met z'n allen nog steeds te dik. En dat kost geld. Te dikke werknemers zijn ongezond en daardoor minder productief en vaker ziek. Paul Rosenmöller roept overheid en bedrijfsleven op om ‘meer ambitie te tonen'.

"Er zijn voldoende programma's en methoden ontwikkeld om de gezonde keuze te bevorderen. Die moeten nu landelijk opgepakt en verspreid worden. Met brede steun vanuit het kabinet en het bedrijfsleven", bepleitte de voorzitter van Convenant Overgewicht gisteren bij de presentatie van het jaarverslag.

Minder afwachtend
Rosenmöller wil dat het kabinet steviger inzet op de preventiekant. Van bedrijven vraagt hij een minder afwachtende houding. Zij moeten niet stilzitten tot regelgeving geïntroduceerd wordt, maar proactief te werk gaan. Het Centraal Bureau Levensmiddelen pleit daarbij voor zestien miljoen euro extra om het overgewicht aan te pakken.

600 miljoen euro
Heel mooi gesproken, meneer Rosenmöller, maar nu de praktijk. De helft van de Nederlanders is tegenwoordig te dik, terwijl dat twintig jaar geleden nog ‘maar' een op de drie was, aldus het economenblad ESB. Een te zware werknemer verzuimt jaarlijks tweeënhalve dag meer dan zijn gezonde collega. Iemand die leidt aan echte vetzucht, obesitas, zit zelfs 11,7 dagen meer thuis. Door die vetzucht spoelen overheid en bedrijfsleven per jaar zeshonderd miljoen euro door de wc.

Bemoeien
Vandaar dat steeds meer werkgevers de gezondheid van werknemers hoog op de agenda hebben staan. Maar moeten we ons als leidinggevende of werkgever daar wel mee bemoeien? Het Platform Gezond Gewicht van werkgeversorganisatie VNO-NCW vindt van wel. "Je draagt er geen verantwoordelijkheid voor, maar je hebt er wel een belang bij," stelt persvoorlichter Angelique Heijl namens de VNO-NCW. "Gezonde en blije werknemers doen het nu eenmaal beter." Een voordeel voor de productiviteit dus, en uiteindelijk voor het geld.

Randje
Dus begeven steeds meer werkgevers zich op dat randje van werk en privé. Uit onderzoek van MarketConcern bleek dat meer dan de helft van de werkgevers het als zijn taak ziet om ongezond gedrag van werknemers aan de kaak te stellen. Eenderde van de werkgevers houdt zich nu bezig met de vitaliteit van zijn personeel, tegenover veertien procent in 2007.

Verplichten
Volgens VNO-NCW heeft verplichten echter geen nut. Heijl: "Het is zo wisselend per sector. Kantoormensen moet je stimuleren om te bewegen, terwijl mensen in de bouw al voldoende bewegen. Die moet je bijvoorbeeld meer wijzen op gezond eten."

Voorbeelden
U kunt natuurlijk volstaan door – heel simpel – een lunchwandelkwartiertje in te stellen of de frituurpan uit de bedrijfskantine te verwijderen. Of een van de wildere suggesties van gisteravond: op maandag alle liften uitschakelen, zodat werknemers verplicht moeten traplopen.

Dam-tot-Damloop
Maar de meeste bedrijven pakken het toch wat grootser aan. Albert Heijn is er zo eentje. Die startte in februari het leefstijlprogramma Fit & Fun. Daar kunnen werknemers een leefstijlscan doen om te zien hoe erg het met hun gezondheid gesteld is. Verder kunnen ze onder begeleiding trainen voor de Dam-tot-Damloop of een wandel- of fietstocht uitzoeken.

Visitekaartje
Achmea bedacht het project Topfit. Want, zo liet de zorgverzekeraar onlangs weten,  dikke accountmanagers zijn geen goed visitekaartje. "Ons bedrijf is er voor de gezondheid en vitaliteit van Nederlanders. Ons personeel moet die visie uitdragen", aldus commercieel directeur Arné van den Boom. Bijna tweehonderd medewerkers werden onderworpen aan een flinke dosis tests. De uitkomst? Gemiddeld drie kilo te dik. Sommige zwaargewichten vielen dankzij het programma tot dertig kilo af.

Fitcoach
Een moeilijkere doelgroep, beroepschauffeurs, wordt bereikt met Fit op de rit. Daarvoor worden onder andere speciale fitcoaches ingezet. "Beroepschauffeurs zijn veel onderweg. Lunchwandelen of de bedrijfskantine aanpakken heeft dan geen zin. Per telefoon of per e-mail kunnen ze contact hebben met hun fitcoach, over voeding of beweging. Als een stok achter de deur", legt Daniëlle Noorloos, adviseur arbeid & gezondheid van BGZ Wegvervoer, uit. Voor vragen als: hoe krijg ik toch beweging als ik zoveel zit? Hoe sla ik die vette hap op het benzinestation over?

Voorkomen
Waarom is BGZ hier eigenlijk mee begonnen? Noorloos: "De landelijke cijfers gelden in onze branche nog iets sterker. Chauffeurs krijgen weinig beweging en eten onregelmatig. Overgewicht ligt snel op de loer. Met het project willen we voorkomen dat het leidt tot ziekteverzuim of verminderde productiviteit."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vergrijzing
De aankomende vergrijzing hielden de plannenmakers daarbij ook in het achterhoofd. "Je kunt zeggen als werkgever dat het niet nodig is; dat het de eigen verantwoordelijkheid van de werknemer is. Maar je wilt die werknemer tóch zo lang mogelijk gezond aan het werk houden", licht Noorloos toe. "De groep ouderen wordt groter en belangrijker en de aanwas van jongeren tegelijkertijd steeds kleiner."

hrm