Wehkamp-eigenaar RFS Holland Holding neemt een meerderheidsbelang van 60 procent in webwarenhuis Fonq.nl. 'We kunnen nu een volgende stap gaan maken.'
De vier oprichters/directeuren Patrick Kerssemakers, Joost Wels, Frank Hansen en Jan-Noud Hutten behouden veertig procent van de aandelen. Ook komen er geen wijzigingen in het management. Voor hoeveel de ondernemers hun aandelen van de hand hebben gedaan, is niet bekend gemaakt. Kerssemakers: "We zijn gaan nadenken over een strategie voor de volgende tien jaar. Daar kwam uit dat we een partner nodig hebben."
Sneller groeien
Fonq.nl zegt met RFS als nieuwe eigenaar sneller te kunnen groeien. Het bedrijf is in 2003 opgericht en uitgegroeid naar een omvang van 14 miljoen euro omzet en bijna vijftig werknemers. Vorig jaar was Fonq nog goed voor een 43e plek in de Deloitte Technology Fast50 van snelstgroeiende techbedrijven.
Opmerkelijk
Het is een opmerkelijk overname. De nieuwe eigenaar van Fonq.nl is ook het moederbedrijf van Wehkamp.nl, met een omzet van 440 miljoen euro het grootste online warenhuis, en dus ook meteen de grootste concurrent. "Voor een deel is er overlap, Fonq vult ons bestand aan met diepe nicheshops", zegt Nijhof. Onder Fonq.nl hangen zo'n honderd aparte webwinkels.
Wehkamp
Eerder deze week stond Wehkamp, de andere deelneming van RFS en dus de nieuwe zuster van Fonq, zelf in de belangstelling. Persbureau Reuters berichtte dat Wehkamp zichzelf in de etalage zou hebben gezet. Amazon.com werd genoemd als geïnteresseerde koper. RFS-ceo Paul Nijhof: "Je praat altijd met partijen. We hebben op een bepaald moment met een bank gesproken over strategische groeimogelijkheden. Daarin kwam ook het scenario van een eventuele overname door een andere partij aan bod, want je moet nooit dingen uitsluiten. Dat betekent dat we nu niet een verkoop van Wehkamp nastreven." RFS heeft los van Wehkamp – goed voor negentig procent van de totaalomzet- nog twee andere webretailers in zijn portfolio: Lacent en Create2fit, het bedrijf van Tom Coronel. Nijhof: "Daarmee richten we ons meer op het outletsegment in de markt."
CoolBlue
Een veel directere concurrent van Fonq is webretailer Coolblue, die ooit hoog in de Fast50 stond genoteerd. Die volgt eenzelfde strategie als Fonq.nl. Onder het moederbedrijf hangen allemaal nichewinkels. Kerssemakers liet in een eerder interview al weten in de aanval te willen gaan. Het doel is om de naamsbekendheid van het merk Fonq te vergroten, onder meer via een reclamespotje. "Dat kunnen we nu met kracht gaan doen."
Marktpositionering
Een integratie van het webwinkelportfolio van Fonq.nl in de nieuwe grote broer Wehkamp is volgens Kerssemakers niet aan de orde. "We blijven als merk zelfstandig opereren", zegt Kerssemakers. Wehkamp.nl is een echt online warenhuis, er hangen niet honderden nichesites onder. "Het is zeker geen overname door Wehkamp, ieder blijft zijn eigen marktpositionering houden", licht Nijhof toe. Kerssemakers verwacht te kunnen profiteren van Wehkamp. "We hopen gebruik te maken van hun kennis." Ook Nijhof ziet strategische voordelen. Fonq kan profiteren van schaalvoordelen. "Inkoop zou een logische stap zijn."
Lees ook:
- Web-retailers worstelen met klantentrouw
-
Facebook bedreigt webshops
-
Fast50, de snelste techbedrijven va de Benelux
- Fast50 profiel Fonq
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.