Van uitdagers valt veel te leren. In hun strijd tegen de groten der aarde moeten ze het hebben van slimheid en vernieuwingskracht. MT zet elke donderdag de schijnwerpers op een echte Hollandse challenger.
Met deze week: Monique Ansink, directeur van Excellent Products, dat sleepkabels, spanbanden, bagagespinnen en -netten exporteert én bouwt aan een mini-multinational in Nederland en Azië.
Ansink won in 2009 de International Business Award omdat haar bedrijf de 'wauw-factor' zou hebben en een 'inspiratie is voor starters op de exportmarkt'. De jury was onder de indruk van de mentaliteit bij het bedrijf uit Zwaag. 'Kleine multinational, vasthoudend en creatief', zo klonk het.
De opmars van Excellent Products
Al in 1991 begint Monique Ansink (40) te werken bij het in 1976 opgerichte Excellent Products, het bedrijf dat ze later zou overnemen. Sleepkabels, dat was de sexy business van de onderneming. “Maar na vijf jaar wilde ik graag mijn vleugels uitslaan, werken bij een internationaal bedrijf. Dat werd Nestlé”, vertelt Ansink. In tussentijd hield ze wel contact met haar oude baas. Hij wilde graag van het bedrijf af, met vervroegd pensioen. Ansink zag de sleepkabel-business wel zitten, en kocht 50 procent van de aandelen. In 2008 kocht ze de rest ook.
Toen was het bedrijf al wel veranderd: “In plaats van alleen sleepkabels, hebben we het assortiment behoorlijk uitgebreid. Met spanbanden, snelbinders, spinnen, dat soort materiaal. Dat komt ook omdat de markt voor sleepkabels hier krimpt, door betere auto’s en goede sleepdiensten. In Oost-Europa groeit die markt overigens wel.”
En waar die markt helemaal goed groeit, is Azië. Sinds tien jaar handelt Ansink in meerdere landen, en heeft ze een vestiging in Maleisië. “In Azië duurt het lang voordat je het vertrouwen van de mensen hebt. Daar moet je goed in investeren. Dat betekent veel uitgaan en karaokes aflopen; de deals worden daar gemaakt, niet op kantoor. En daar komt nog bij dat ik niet drink, en dat gebeurt op dat soort avonden wel. Chinezen gaan vaak pas met iemand in zee met wie ze dronken zijn geweest; die spreekt immers de waarheid. Ik heb ook wel meegemaakt dat iedereen al dronken was, en dat er een paar ‘gezelschapsdames’ werden besteld. Waren ze ook even vergeten dat er een vrouw bij was!”
Groeiversneller
Ondanks die ‘tekortkomingen‘ gaan de zaken goed; Ansink zit nu in het groeiversnellerprogramma, bedoeld om ondernemingen van vijf naar twintig miljoen euro omzet te brengen. “Dat vind ik een mooie uitdaging. In Nederland zijn er ook niet zo heel veel bedrijven die dat lukt. Wij gaan dat doen.”
> Monique Ansink is één van de sprekers op de ChallengerDay van 18 november 2010, hét evenement voor iedere ondernemer en manager die met zijn bedrijf of dienst de markt wil uitdagen.