Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat dóet een manager de hele dag?

"Wat doe je in feite de hele dag?" Deze geniepige vraag van een medewerker is de schrik van elke manager. Leg uw bijdrage aan de prestatie van uw team maar eens uit. Vaak is die dermate subtiel dat ze nagenoeg onzichtbaar wordt. Een anekdote rond Quincy Jones biedt ons echter het perfecte verweer.

Managers staan niet in voor de effectieve verkoop, ze ontwikkelen geen nieuwe producten en doen geen zaken die tot de onmiddellijke en zichtbare workload behoren.

De befaamde muziekproducer Quincy Jones -die mee aan de basis lag van bestsellers als Thriller, Bad en andere megasuccessen- vertelt hoe een geïrriteerde Michael Jackson hem ooit luidop vroeg: "Wat doe je in feite de hele dag?"

Het antwoord werd niet door Jones gegeven, maar door een andere levende muzieklegende, Lionel Richie. "Hoe Quincy Jones een album produceert is hilarisch. Hij zit achter een gigantisch adressenboek en belt… en belt. Hij weet wie te bellen om dit te regelen, hij weet wie te bellen om dat te regelen en jij zit daar te denken:'Doet die kerel nog iets of verspilt hij zijn hele dag aan de telefoon?' Maar nee, hij is wel degelijk aan het producen."

Jones wist continu grote muzikanten (Richie noemt Miles Davis en Ella Fitzgerald) te overhalen om mee te werken aan zijn albums, ook al was het voor de buitenwereld niet altijd zichtbaar dat net zij mee aan de basis van het succes van een album lagen.

Managers met sterke externe netwerken en een gave om zaken voor elkaar te krijgen kunnen bovenvermelde anekdote dan ook gebruiken wanneer hen die hatelijke vraag wordt gesteld.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bron: Financial Times, via Express.be