De golfbaan, bastion van het klassieke old boys network. Maar niet voor lang, ook vrouwen zien steeds meer het belang van netwerken op de green.
Golf is business. Mannen snappen dat beter dan vrouwen en dus is de golfbaan de plek waar vooral veel zakenmannen hun deals zien ontstaan. Vrouwen gunnen zichzelf een dagje op de golfbaan niet zo snel, zien het meer als een uitstapje voor in de vrije tijd. Maar dat is gestaag aan het veranderen. Zakenvrouwen ontdekken steeds vaker de voordelen van golf en gooien het schroom meer en meer van zich af.
‘Vrouwen moeten niet zo streng zijn voor zichzelf’
Terecht vindt oud-topsporter, televisiepresentator en communicatiedeskundige Elsemieke Havenga. “Vrouwen hebben veel plichtsbesef, maar ze moeten niet zo streng zijn voor zichzelf, ze moeten zich meer naar buiten richten en opportunities zien. Een dagje golf kan ook werken zijn.”
Havenga, die directeur is van het golftoernooi Ladies Open, golft zelf regelmatig. “Er wordt ontzettend veel zaken gedaan op de golfbaan. Mannen doen niet anders. Ik doe het zelf ook, het levert me heel veel contacten op.”
‘Golf is geen luxe’
Vrouwen zijn plichtsgetrouw en voelen zich snel schuldig als ze een dagje gaan golfen, ze zien het niet als werk. Maar golf is geen luxe, zegt ook Ariane Struyvenberg, directeur van Match & Mentor, een platform voor ondernemers die een onafhankelijke mentor zoeken. Struyvenberg is zelf ooit met golfen begonnen voor de sport. “Ik zag al gauw dat golf enorm kan binden. De sfeer is ontspannen, je legt toch andersoortige contacten.” Bij golfevenementen was ze jarenlang de enige vrouw. Waarom benutten vrouwen golfen zakelijk niet, was een vraag die bleef terugkomen.
Om meer vrouwen aan het golfen te krijgen en met elkaar in contact te brengen, organiseerde Struyvenberg recent het evenement Zakengolfster 2010. Dat de tijd er rijp voor is bewees de opkomst van 150 vrouwen, afkomstig uit met name bankwezen, advocatuur, overheid, accountantskantoren, verzekeraars, non-profit organisaties, de medische sector en zelfstandige ondernemers. De grote sponsornamen die Struyvenberg wist binnen te halen, geven bovendien aan dat de interesse in golfende ambitieuze zakenvrouwen groot is.
Een zetje in de rug van Struyvenberg zal bij de opkomst geholpen hebben: “Om te voorkomen dat de vrouwen het evenement als een uitje zouden zien, hebben we ook een serie workshops aangeboden, gericht op carrièreontwikkelingen. En veel vrouwen moeten het golfen nog leren, dus waren er masterclasses en clinics.”
‘Mooie marketingtool’
"Voor vrouwen een perfecte combinatie die hen inderdaad over de streep trok”, zegt salescoach en golfer Inge van Gulden over het nieuwe evenement. Van Gulden werkte jarenlang in de golfwereld, zette meerdere businessclubs op, en heeft nu een eigen bureau Coach in Sales, gericht op het coachen van commerciële mensen in het acquisitieproces. Ze is zelf al vijftien jaar actief als ‘zakelijk’ golfer en ziet het aantal golfende vrouwen de afgelopen jaren gestaag toenemen.
Waarom zakenvrouwen moeten golfen? “Naast het belang voor je netwerk, is het lidmaatschap van een golfbaan echt een krachtige marketingtool, zegt van Gulden. Goed voor relatiebeheer of om nieuwe klanten te leren kennen. “Het mooie is dat je mensen kunt uitnodigen voor een uitje. Je leert elkaar kennen onder hele relaxte omstandigheden: in een mooie omgeving, in frisse lucht en casual gekleed. Het is heel ontspannen. Je komt aan, drinkt eerst een kop koffie, pakt je spullen en gaat dan lekker naar buiten”, aldus Van Gulden
Tips & tricks
Een van de voordelen van golfen met een zakenrelatie, is volgens haar ‘dat je de andere persoon enorm goed leert kennen’. “Door het spel komen veel karaktereigenschappen naar boven. Wordt iemand bijvoorbeeld snel kwaad als het even niet loopt? Kijkt iemand ook met jouw bal mee?”
Maar waar op te letten als je besluit om relaties uit te nodigen voor een uitstapje naar de golfbaan? Van Gulden geeft tips:
- Neem je iemand mee naar de golfbaan? Denk er dan van tevoren goed over na, besteed er aandacht aan. Er kan ook een hoop fout gaan en dat wil je niet.
- Het begint bij het kennen van je klantenbestand. Weet wat iemands hobby’s zijn. Is het een ongeoefende golfer, nodig hem dan uit voor een clinic. Speel je met hele fanatieke golfers, kies dan geen 9, maar 18 holes.
- Dan de baankeuze. Als iemand statusgevoelig is, is een baan als de Noordwijkse baan een goede optie. Voor een 1 op 1 afspraak is zo’n locatie prima, maar ga je om te netwerken, kies dan voor een openbare golfbaan. Daar kom je meer mensen tegen. Bovendien hebben de meeste openbare banen businessclubs.
- Check van tevoren hoeveel tijd iemand heeft. Spreek af: we drinken eerst even een kop koffie, gaan dan golfen en lunchen na afloop.
- Bedenk – mede afhankelijk van de tijd – hoeveel holes je speelt. Houd rekening met de werkzaamheden van je klant. Heeft die het net heel druk, dan wil je hem niet de hele dag van kantoor aftrekken. Kies in dat geval voor 9 holes. Dat is ook handig voor als je het zelf wat veel vindt om 5 uur met een specifieke klant door te brengen. Als je meer klanten tegelijk uitnodigt is de speelvorm Texas Scramble interessant. Je speelt daarbij als team, dus je moet het met elkaar doen, dat schept een band en het gaat bovendien lekker snel.
- Zorg dat de dag van begin tot eind goed verzorgd is. Dat begint bij jezelf en je kleding, maar zorg ook voor de lunch, koffie en het afhandelen van de rekening.
- Houd je eenmaal buiten altijd aan de regels, dan kom je betrouwbaar over. Speel ook niet te fanatiek. Je hebt mensen die van zichzelf heel fanatiek zijn, waarvoor altijd geldt: eigen bal eerst. Maar je bent echt de gastvrouw of gastheer, neem die taak serieus.
- Denk dus aan de ander, help meetellen met zijn score en zorg dat je niet de winnaar bent. Je wil toch dat je relatie uiteindelijk met een goed gevoel naar huis gaat. Doe dit allemaal wel op een natuurlijke manier.
- Heel belangrijk: tijdens het golfen praat je niet over zaken. Laat iemand lekker in z’n spel komen, relaxen. De sfeer is cruciaal. In eerste instantie is de afspraak bedoeld om een goede opening te creëren voor een zakelijk vervolgcontact. En aan het einde van het traject: als iemand twee gelijke aanbiedingen krijgt, gaat de gunfactor meewegen.
- Wanneer dan wel over zaken wordt gesproken? Eventueel tijdens de lunch, maar vooral tijdens de follow up. Zorg dan ook altijd voor een goede vervolgafspraak.
- Ook aardig: zoek eens een andere invulling van de dag, of koppel er iets aan. Nodig een relatie bijvoorbeeld pas uit aan het eind van de werkdag, voor een diner met aansluitend ’s avonds een rondje op de golfbaan. Informeer bij de banen wat de mogelijkheden zijn. Op sommige locaties kun je in het donker spelen, waarbij de holes met fakkels worden verlicht.
- Wie puur voor relatiebeheer golft, kan eens overwegen om een goede klant uit te nodigen om ook iemand uit zijn netwerk mee te nemen. Die persoon moet dan wel voor jou ook interessant zijn om te ontmoeten. Een leuke manier om via je bestaande relatie je netwerk uit te breiden.
- Zakelijk voordeel is dat golfen via een businessclub als marketingtool aftrekbaar is bij de fiscus.
Leer golfen
En nu aan de slag? U wilt natuurlijk geen modderfiguur slaan op de golfbaan. Elsemieke Havenga raadt mensen die met golf in aanraking willen komen aan om eens een clinic te doen. “Ergens op vakantie bijvoorbeeld. Kijk of het je ligt, of je het wat vindt. Je moet het wel ook echt leuk vinden om te golfen.” Ook een mogelijkheid: een bezoekje aan Zakengolfster 2011. Dat gaat er zeker komen, zegt organisator Ariane Struyvenberg. “Het evenement heeft veel potentie, moet een jaarlijkse stimulans worden voor ambitieuze en ondernemende zakenvrouwen, golf en netwerken”.
Maar goed kunnen golfen heeft ook echt voordelen. “Ervaring in de golfsport helpt mee, je kunt met iedereen op zijn eigen niveau spelen”, zegt Havenga. Pita van Arkel, golfer en algemeen directeur bij Broekhuis Training, noemt het ook zeker een voordeel dat ze een lage handicap heeft. “Daardoor wordt ik vaker gevraagd. Het golfen levert mij ongenadig veel op. Connecties: je weet elkaar beter te vinden. Golf is heel goed voor mijn netwerk.”
De Broekhuis Trainingsgroep richt zich op ICT training en verzorgt veel technische en maatwerktrajecten. Van Arkel werkt – met relaties als Microsoft en Atos – dus veel met mannen samen. “Die mannen vinden het een verademing als er vrouwen meespelen. En: voordeeltje, ik ben toch het meisje in die mannenwereld, daar maak ik zakelijk graag een beetje misbruik van.”
Lees meer:
-
Golf voortaan op kosten van de fiscus
- Golfers zijn de beste managers
- Het geheim van goed golfen zit in de ogen
- Verbeter je leiderschapshandicap
- De mooiste golfparadijzen
- Hoe vrouwen netwerken
Een interessant boek ´De zeven ondeugden van vrouwelijke managers´.
>> Meld u aan voor de nieuwsbrief van MT en ontvang een gratis hotelbon.