Alle overtuigingen ter discussie stellen is dé voorwaarde voor innovatie, stelt strategie-expert Toni Sfirtsis.
Volgens Toni Sfirtsis, hoogleraar bij de TIAS School for Business & Society, is de basis van innovatie terug te herleiden naar de mate waarin medewerkers, teams, afdelingen en organisaties in staat zijn en bereid zijn om hun basisovertuigingen ten aanzien van bepaalde issues ter discussie te stellen. In 9 van de 10 gevallen zijn deelnemers zelf niet in staat om hun eigen basisovertuigingen ter discussie te stellen. Deze dienen uitgedaagd te worden.
Innovatie = verschillende perspectieven
Dit uitdagen is mogelijk door het introduceren van verschillende realiteiten, afwijkende visies, nieuwe type werkvormen of werkmethoden maar vooral van het introduceren van verschillende perspectieven. Het zijn juist deze verschillende perspectieven die met elkaar geconfronteerd moeten worden en op basis van socratische dialoog deze spanning productief te maken.
Innovatie = niet 'thinking out of the box'
Vaak wordt innovatie verward met oorspronkelijkheid. Niets is echter oorspronkelijk. Of nog stelliger: mensen en organisaties zijn per definitie niet in staat om oorspronkelijk te denken. Citaten als ‘thinking out of the box’ zijn totaal misplaatst. Oorspronkelijkheid ontstaat uit synthese van elkaar afwijkende perspectieven. Het is juist deze synthese van perspectieven die waargemaakt kan worden door verschillende professionals met verschillende achtergronden en perspectieven bij elkaar te zetten en ze uit te dagen.
Innovatie = experimenteren
Het innovatief vermogen van medewerkers, teams, afdelingen en organisaties is dan ook niets anders dan het in staat zijn om het proces van synthetiseren van verschillende perspectieven repeterend uit te voeren. Zo kom je tot vernieuwende oplossingsrichtingen. Voorwaarde is dat de deelnemers de ruimte krijgen en gefaciliteerd worden om binnen kaders te experimenteren. Experimenteren om te leren om te veranderen.
Innovatie = overleven
Met experiment vergroot een organisatie haar probleemoplossend vermogen op individueel, afdelings- en organisatie-niveau. Dit is ook de enige wijze waarmee organisaties zich in staat zouden kunnen stellen om repeterend innovatief te zijn. Ergo, de lange termijn continuïteit van de organisatie te waarborgen. Zeker in de huidige tijd waarin verandering een constante is en de toekomst niet te voorspellen is, is innoveren de enige wijze om te overleven. Welke realiteit zich ook aandient, de organisatie is voorbereid doordat dit oplossend vermogen als proces in de organisatie is geroutineerd. Of anders gesteld: dit innovatief vermogen is een kerncompetentie geworden.
Innovatie = herdefiniëren
Vaak zien we dat als we het hebben over het synthetiseren, we vaak de klassieke perspectieven van Finance, Operations, Commercie/Marketing, etc. ter hand nemen. Of de perspectieven van bijv. een andere definitie van doelgroepen, een andere definitie van het klantresultaat, een andere wijze van distributie dan wel een andere wijze van voortbrenging. Wat we te allen tijde vergeten is om het innovatieproces te beginnen bij de ‘medewerker’ en de wijze hoe hij zich gedraagt t.a.v. innoveren.
Innovatie = paradigma's uitdagen
Juist de medewerker moet in staat gesteld worden om te experimenteren, om de huidige paradigma’s in de organisatie ter discussie te durven stellen, om coalities te vormen met gelijkgestemden en zo buiten het ‘harkje’ (oftewel organogram) initiatieven ontplooien, verder te ontwikkelen en uit te rollen in de markt. Dit vergt echter wel een andere besturing, een ander managementmodel en een andere inrichting van de organisatie. Zonder deze basisvoorwaarden zal innovatie altijd een ‘eendagsvlieg’ zijn, waarin we moeten afwachten of het uiteindelijk ook tot implementatie komt. Innoveren is geen project, geen activiteit, geen afdeling of een ‘bunch bright creative guys with great ideas’.
Innovatie = 'Lerend veranderen'
Innoveren is een continu proces van ‘Lerend Veranderen’. Organisaties die niet innoveren worden op termijn vanzelf obsoleet.
Auteur Toni Sfirtsis is een expert op het gebied van Strategic Innovation & Future Leadership (Value Innovation, Business Innovation & Management Innovation). Gedurende de afgelopen 20 jaar is hij vooral werkzaam als executive consultant voor diverse organisaties (handel, industrie, financiële en professionele diensten) en heeft hij uitdagingen op het gebied van strategie ontwikkeling en implementatie opgepakt.