"Ploffen mannen na een congresdag op barkrukken schakelen ze over naar gezellige borrels en babbels, vrouwen ook dan nog nuttig bezig zijn. Geprikkeld worden", vertelt Ingeborg van 't Hoogerhuijs, voorzitter van het Zonta International Rotterdam 2008 Convention Committee.
Al vier jaar is Van 't Hoogerhuis bezig met de organisatie van de Zonta conventie. De doelgroep, hoogeropgeleide werkende vrouwen, kent ze als geen ander. "Ik vind het moeilijk om voor hen te organiseren. Vrouwen zijn een tikje veeleisender. Een beetje kritisch zelfs. Vroeger ging ik veel met mannelijke delegaties naar congressen. Ik dacht daardoor het organiseren redelijk in de vingers te hebben. Maar een congres voor aléén vrouwen vereist een andere aanpak."
"Daar houden we rekening mee. Bijvoorbeeld bij onze diners, daar zie je inhoud terugkomen. In aparte groepen dineren de tweeduizend vrouwen in de bedrijfskantines van eld verschillende multinationals. Deze 'global plauers', zoals Shell en Unilever, laten iemand vertellen over hun omgang met vrouwelijke werknemers in het bedrijf".
Ook aan de lunch wordt meer inhoud gegeven. "We verstoppen in elk picknickmandje een aantal vraagkaartjes. Met vragen over maatschappelijke ontplooiing van de vrouw. Gewoon om ergens over te discussiëren tijdens de lunch. Toch nemen vrouwen ook zo'n picknick erg serieus. We krijgen e-mails met vragen als: "How do we prepare ourselves?" Vrouwen zijn gewoon erg grondig."
Lees het hele artikel in het blad QM.