"Vrouwen moeten in de eerste plaats zelf de regie pakken en zorgen dat ze zichtbaar worden," vindt Renée Bergkamp, DG bij Economische Zaken. Ze moeten bijvoorbeeld niet afwachten als er gaten vallen, maar zich aanmeldenvoor de opengevallen plek.
"Vrouwen zijn veel te bescheiden", zegt de DG. "Maar de ambtelijke organisatie kan best helpen, bijvoorbeeld met lijsten waarop de departementen bekendmaken hoeveel vrouwen ze op belangrijke posten benoemd hebben. "Niemand wil natuurlijk onderaan staan", denkt Bergkamp.
Onderdeel van bedrijfsvoering
"Het zou helemaal niet gek zijn om het streven meer vrouwen in de top te krijgen onderdeel van de bedrijfsvoering te maken." De lijstjes zorgen voor meer zichtbaarheid van het beleid en werken een gezonde competitie in de hand.
"Het is nu al een strijd om het talent, die met de uitstroom van de babyboomers alleen maar harder wordt. We hebben de vrouwen gewoon heel hard nodig. Meer vrouwen aan de top helpen is daarom niet ‘‘nobel'' of maatschappelijk verantwoord, het is ook een puur zakelijk doel. En dat is maar goed ook: wie wil er nou een goed doel zijn?"
Bron: PM Magazine