Het bedrijfsleven heeft het zwaar. Fraude kunnen we er nu dus helemaal niet bij hebben. Vraagt u het ICT Automatisering maar. Zo voorkomt u bedrijfsfraude.
ICT Automatisering heeft vlak voor het weekend aangifte gedaan wegens fraude. Eén medewerker, die per direct ontslagen is, zou zo'n 2,5 miljoen euro hebben weggesluisd. Bestuursvoorzitter Bram Schot reageerde "geschokt". Hij zegt dat ICT met man en macht probeert het bedrag terug te halen. "We houden al onze procedures en controlemechanismen tegen het licht om een dergelijk incident in de toekomst te voorkomen."
Meer kans
ICT is vast niet het enige slachtoffer. Want de kans op fraude in uw bedrijf neemt toe, zegt Marcel Westerhoud in het blad Recherchetips van Hoffmann. Hij is projectleider Forensische Dienstverlening en Strategisch Risk Management van Hoffman. In de eerste plaats neemt de binding en loyaliteit van uw lieftallige medewerkers af door het toenemende personeelsverloop.
Luxeartikelen
Door de huidige crisis neemt daarnaast de aandacht voor fraude af. "Organisaties zien veiligheid en beveiliging dan als luxeartikelen." Bovendien praten medewerkers slecht gedrag voor zichzelf goed in tijden dat het minder gaat. Bijvoorbeeld: ‘Als ik het niet doe, doet een ander het'.
Medewerkers
Maar er is gelukkig wat aan deze "zwartgalligheid" te doen. "Er geldt namelijk een gouden wet: een investering in preventie levert altijd rendement op", zegt Westerhoud. "En voor die investering hoeft u lang niet altijd de hoofdprijs te betalen." Winst is te behalen bij de medewerkers. "Bereid ze voor en maak ze bewust van frauderisico's. Train ze op het signaleren van, en reageren op ongewenste ontwikkelingen in de bedrijfscultuur."
Handen en voeten
"Weet uit welk DNA uw organisatie bestaat: screen uw personeel", vervolgt hij. "Terwijl u druk bent met het managen in zware tijden, zijn uw medewerkers uw handen, voeten, oren en ogen op de werkvloer. Die moeten daarom in goede condities zijn."
Verwijderde e-mails
Daarnaast zouden onderzoeken van bedrijfsrecherchebureaus makkelijker gaan als u relevante informatie bewaart. Denkt u aan (verwijderd) e-mailverkeer bijvoorbeeld, toegangsregistraties, telefoniegegevens en wijzigingen van financiële data. "Wat de kredietcrisis heel duidelijk heeft gemaakt, is dat organisaties hun risico's niet kennen. Wie niet weet waar het gevaar schuilt, kan zich daar ook niet tegen beschermen."