Onder het mom van een beter milieu zadelt het kabinet bedrijven op met grote lastenverzwaringen. Slachtoffers uit de getroffen branches vertellen hun verhaal. Directeur Steven van der Heijden van TUI Nederland bijvoorbeeld: "Het stoort me mateloos dat de vliegtaks is ingevoerd onder de vlag van milieumaatregel. Want er ís helemaal geen milieueffect. Voor mij is het overduidelijk: dit is gewoon een simpele manier om de staatskas met 350 miljoen euro te spekken."
"Pikant detail: de vliegbelasting geldt niet voor mensen die in Nederland overstappen. De reden is simpel: de bescherming van de positie van KLM, dat het van de overstappers moet hebben, én van Schiphol als transferluchthaven. Maar op die manier ontzie je uitgerekend de reizigers die de meeste starts en landingen veroorzaken."
Vliegtaks – het ministerie van Financiën spreekt liever over vliegbelasting – is een belasting die sinds 1 juli wordt geheven op vliegtickets. De vliegtaks bedraagt 11,25 euro per ticket bij vliegreizen binnen de Europese Unie of tot 2.500 kilometer. Voor langere vliegreizen (intercontinentale vluchten) bedraagt de belasting 45 euro. Het ministerie heeft becijferd dat de vliegtaks 350 miljoen euro per jaar oplevert. |
"Dit jaar vertrekken ongeveer 180.000 Nederlanders meer vanuit het buitenland. Daarvan doen er zo'n 100.000 hun boeking zonder tussenkomst van een Nederlandse reisorganisatie. Als je bedenkt dat wij in de markt van vliegreizen een marktaandeel hebben van 25 procent, betekent dit dat wij grofweg 25.000 klanten missen. Ik schat dat dit ons ruim 20 miljoen euro omzet scheelt."
"We hebben inmiddels besloten om zelf ook meer reizen met vertrek vanaf luchthavens net over de grens aan te bieden. Want deze ontwikkeling zou wel eens een blijvertje kunnen zijn. De vliegbelasting is de eerste reden om over de grens te kijken. Maar eenmaal verwend met goede bereikbaarheid en snelle afhandeling, zullen steeds meer mensen er standaard voor kiezen."
"Die keuze voor buitenlandse luchthavens pakt per saldo zelfs slechter uit voor het milieu: mensen moeten veel meer kilometers rijden om op de plaats van vertrek te komen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest?"
"Het is jammer dat ons verzet tegen de vliegtaks tot nu toe niets heeft uitgehaald. Het is nu afwachten hoe het hoger beroep tegen de uitkomst van het kort geding uitpakt dat later dit jaar dient. Als ook dat niks oplevert, volgt een bodemprocedure. We kunnen het er nu niet bij laten zitten."
Meer bij Forum, het blad van VNO-NCW