Onder het mom van een beter milieu zadelt het kabinet bedrijven op met grote lastenverzwaringen. Slachtoffers uit de getroffen branches vertellen hun verhaal. Directeur Jan Tindemans van Maastricht Aachen Airport bijvoorbeeld: "De vliegtaks is hier keihard aangekomen. Net als op alle andere Nederlandse luchthavens trouwens."
"Juist vorig jaar was Ryanair begonnen met vluchten vanaf Maastricht Aachen Airport. In eerste instantie nog op een beperkt aantal bestemmingen. Normaal gesproken had er zeker een uitbreiding in gezeten. Maar nu dus niet. De maatschappij heeft aangekondigd het voorlopig bij de huidige bestemmingen te laten."
Vliegtaks – het ministerie van Financiën spreekt liever over vliegbelasting – is een belasting die sinds 1 juli wordt geheven op vliegtickets. De vliegtaks bedraagt 11,25 euro per ticket bij vliegreizen binnen de Europese Unie of tot 2.500 kilometer. Voor langere vliegreizen (intercontinentale vluchten) bedraagt de belasting 45 euro. Het ministerie heeft becijferd dat de vliegtaks 350 miljoen euro per jaar oplevert. |
"Ook de touroperators hebben hun koers verlegd. Een aantal van onze bestaande klanten heeft inmiddels al vluchten overgeheveld naar luchthavens als Düsseldorf en Luik. Dichtbij, maar zonder vliegtaks. Inmiddels hebben we ook de eerste afmeldingen binnen van klanten die met plannen bezig waren. Zoals van een Duitse touroperator die vanaf Maastricht Aachen Airport op Egypte wilde vliegen."
"Eind vorig jaar hielden we nog rekening met een forse stijging van het aantal passagiers. Logisch, als er nieuwe bestemmingen bijkomen. Maar nu is alles anders. We zullen dit jaar nog wel meer passagiers afhandelen, maar de groei zal zeker minder zijn dan verwacht. We gingen uit van 350.000 passagiers; nu zullen het er niet meer dan 300.000 worden. En we hebben de bodem nog niet bereikt. Voor volgend jaar houden we rekening met een verdere terugval."
"Personele consequenties heeft het allemaal nog niet. Met dank aan de vrachtafhandeling. Doordat we daarin een flinke groei hebben doorgemaakt, kunnen we de medewerkers die normaal gesproken passagiers afhandelen nog aan het werk houden. Maar als het zo doorgaat ontkomen we er uiteindelijk toch niet aan om mensen te ontslaan."
Meer bij Forum, het blad van VNO-NCW