‘Gemiddeld is tegenwoordig niet meer voldoende’, schreef Thomas Friedman, expert internationalisering, een tijd geleden in een column in The New York Times. ‘Iedereen moet nu iets extra’s bieden, een unieke en waardevolle bijdrage leveren om zich te onderscheiden van anderen in hetzelfde beroep.’ Want door de digitalisering en de globalisering concurreren bedrijven vandaag met de hele wereld. Elk potentiële klant heeft via het internet immers toegang tot een eindeloos aanbod aan producten en diensten. Als je geen meerwaarde biedt, heeft je klant in no time een concurrent gevonden die dat wel doet. Bedrijven moeten daarom gaan nadenken over hoe ze meerwaarde kunnen bieden die hen uniek maakt.
47% van de jobs verdwijnen
De opkomende technologie, algoritmes, big data, automatisering ontwrichten complete bedrijfstakken, sectoren maar ook loopbanen. Voor mensen betekent de digitalisering en de opkomst van artificial intelligence dat ze zich de vraag gaan moeten stellen of hun vaardigheden een aanvulling zijn op de vaardigheden van de computer.
Een uitgebreide analyse door de universiteit van Oxford wees immers uit dat door de automatisering maar liefst 47 procent van de huidige banen zal verdwijnen. Maar dat is volgens Gallo geen slecht nieuws. Zo zijn er door de opkomst van het internetbankieren bijvoorbeeld minder bankkantoren en minder loketten, maar meer bankmedewerkers. En hun job is zinvoller geworden, want ze houden zich niet meer bezig met eenvoudige transacties maar met realtiebeheer. Op die manier kunnen organisaties dus toch meerwaarde bieden. En daar hebben ze nog altijd mensen voor nodig.
Communicatie: de essentiële vaardigheid
Menselijk werk wordt meer een aanvulling op het puur uitvoerende, dat door intelligente machines wordt gedaan. ‘Voor de banen die overblijven, zijn mensen nodig die een bredere verantwoordelijkheid aankunnen waarvoor kritisch denken, empathie en andere vaardigheden nodig zijn die computers niet kunnen nabootsen’, vat auteur Carmine Gallo het samen in zijn boek ‘Vijfsterrencommunicatie’.
‘Machines zijn snel, mensen zijn creatief. Machines verwerven inzicht op basis van data, mensen interpreteren die data’, aldus Gallo. De aard van ons werk verandert, en daarmee veranderen ook de vaardigheden die nodig zijn om ons te onderscheiden van anderen: ‘Feitelijk zijn essentiële vaardigheden zoals communcatie het belangrijkst.’
De waarde van je ideeën
Zich onderscheiden van anderen is volgens Gallo het grote verschil tussen succesvolle mensen en minder succesvolle mensen. Hun succes hebben ze niet in de eerste plaats te danken aan hard werken, maar vooral aan hun communicatieve vaardigheden. Je idee of je product mag nog zo geniaal zijn, als je niet het communicatieve talent hebt om anderen te inspireren, te overtuigen, verdwijnt je geniale idee in de vergetelheid.
Gallo: ‘In de kenniseconomie van de 21e eeuw ben je net zoveel waard als je idee. Als je in staat bent om anderen ervan te overtuigen dat je ideeën ertoe doen, beschik je over de allerbeste vaardigheid om een concurrentievoordeel te halen in een tijd waarin de gebundelde krachten van internationalisering, automatisering en kunstmatige intelligentie een grote angstgolf veroorzaken in elk beroep.’
Ondernemers die de top bereiken, start-ups die grote investeerders over de streep halen, politici die het tot staatshoofd schoppen – ze hebben volgens Gallo één ding gemeen: ze praten overtuigend over hun ideeën en visie en ze kunnen anderen met woorden inspireren.
In Vijfsterrencommunicatie laat Carmine Gallo zien hoe je anderen overtuigt van de waarde van jouw idee en hoe je mensen inspireert door goed te communiceren. Het boek is verkrijgbaar bij Managementboek.