Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vier tips om uw bestaande website te verbeteren

Een spiksplinternieuwe website voor uw bedrijf? Nergens voor nodig. Bedenk eerst eens wat er precies beter moet en waarom. "Anders verspil je tijd en geld."

Mensen kiezen vaak voor een volledig vernieuwde website en dito systeem om verkeerde redenen, stelt Freek Bijl, internetstrateeg bij eFocus. "Ze denken bijvoorbeeld: het is alweer een tijdje geleden, dus we hebben een nieuwe nodig. Of ze kiezen nog te vaak vanuit hun onderbuikgevoel."

Niet slecht
Volgens Bijl is het beter eerst te kijken welk gedeelte er precies rijp is voor verandering en waarom. Soms gaat het zelfs niet eens slecht met een site. "Alleen dalende of stijgende bezoekcijfers zijn geen goede graadmeter. Misschien daalt het aantal bezoekers wel, maar is de kwaliteit van het bezoek wél toegenomen." Een stijging van de pageviews bijvoorbeeld, doordat bezoekers doorklikken.

Website wegwerpcultuur
Vroeger was er sprake van een wegwerpcultuur van alles wat er online te vinden was. Terecht ook, zo meent hij. "Eerst was het design ook echt vreselijk." Maar de huidige generatie websites zijn "redelijk volwassen"en zijn voldoende gebruiksvriendelijk met een redelijk systeem achter zich. Optimaliseren is in die gevallen voldoende. Maar hoe?

Tip 1: schaf goede analytics software aan
Zo simpel is het. "Voor negentig procent van de bedrijven is Google Analytics een prima pakket. Daar kun je veel data uit genereren."

Tip 2: stel deze analytics software ook goed in
Stel, u bent overtuigd en schaft Google Analytics aan. Dan bent u er nog niet. Want u moet het nog wel goed instellen. "Alleen dan kun je zien: worden mijn doelen behaald en die van de gebruiker?"

Tip 3: analyseer de data
"Het is makkelijk om er snel heel veel data uit te halen. Maar in zo'n woud van data raak je al snel verdwaald. Laat er daarom mensen naar kijken, die er verstand van hebben en de resultaten kunnen duiden." Die personen kunnen bovendien gegevens uit verschillende programma's met elkaar combineren.

Tip 4: vraag bezoekers naar hun mening
"Vraag bezoekers wat ze op de site komen doen en of het lukt." Dat kunt u op verschillende manieren onderzoeken. Zowel de kwantitatieve als kwalitatieve variant is daarbij van belang. "Je kunt kiezen voor veel respondenten met behulp van een enquête. Via een pop-up op de site of via een mailing aan eigen klanten", zegt Bijl. "Je kunt ook kiezen voor een kleine focusgroep, waarbij je één op één vragen stelt terwijl je samen achter de site zit of je huurt een onderzoeksbureau in voor een eyetracking test."

Fouten maken
Kortom: optimaliseren hoeft helemaal niet duur te zijn, aldus Bijl. Zo heeft u voor een paar honderd euro al een klantonderzoek op uw site. "Het is een kwestie van willen en kunnen. Bij bedrijven waar internet niet het primaire kanaal is, vindt men het eng om daarop afgerekend te worden. Je moet wel willen toegeven dat je fouten kunt maken", legt Bijl uit. "Bovendien moet het systeem de wijzigingen aankunnen en moeten er mensen bij uw bedrijf werken die dat kunnen." Stel dus eerst de diagnose van het probleem vast, voordat u aan het veranderen slaat.

Overweging
Uiteraard zijn er ook gevallen waarbij een algehele vernieuwing wél een goede keuze is, beaamt Bijl. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van grote veranderingen in de bedrijfsvoering of wanneer de bestaande website aanpassen duurder is dan een nieuwe ontwikkelen. "Het belangrijkste is, dat de overweging er moet zijn: ga ik verbeteren of vernieuwen? Anders verspil je tijd en geld aan een nieuwe site, zonder te kijken wat er nu eigenlijk niet goed ging."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Om tip 4 in acht te nemen: heeft u tips voor wijzigingen van onze website, net als we u onlangs vroegen over onze nieuwe nieuwsbrief? We horen het graag, aangezien ook onze website zich in een proces van verbetering bevindt. Mail naar: [email protected]