Veranderingen doorvoeren in een onderneming is nog altijd een tergend langzaam proces. "Management teams zijn gefrustreerd dat ze steeds achter de wagen aanhobbelen." Het kan veel sneller, als de discipline er maar is.
Mantion – Architects for business growth – heeft tussen 2005 en 2008 bijgehouden hoe het staat met de verandersnelheid van ondernemingen. "Gebleken is dat management teams gefrustreerd zijn, omdat ze steeds achter de wagen aan hobbelen", licht groeistrateeg Joris van Zoelen toe. "Ze zijn de hele tijd alleen maar bezig te reageren op de markt, in plaats dat ze de markt leiden."
Brandjes blussen
Dat wordt met name veroorzaakt door allerlei ‘no-no's' zoals kleine conflictjes, stapels rapportages en e-mails, die ze dagelijks moeten afhandelen. "Terwijl ze toen ze hun eigen bedrijf oprichtten of toetraden tot de directie niet droomden van brandjes blussen en papierwerk, maar van voorloper zijn op de markt."
Hard nodig
Deze persoonlijke frustratie leidt ertoe dat mt's geen plezier meer hebben in het leiden van het eigen bedrijf. "Plezier is juist dramatisch hard nodig om het bedrijf op koers te houden", zegt Van Zoelen. "De organisatieleiding is belangrijk als boegbeeld. De energie en het enthousiasme zijn bepalend voor de groei en het succes van de onderneming."
Onder druk
Dat betekent op macroniveau dat het bedrijfsleven de markt niet meer leidt, maar geleid wordt door de markt. Volgens het inventarisatieonderzoek willen bedrijven weer proactief worden. "De concurrentie neemt toe, managers staan continu onder druk om die voor te blijven," vertelt de groeistrateeg. "Dat was overigens ook al zo vóór de recessie."
Tergend langzaam
Tijd om te veranderen zou u zeggen. Inderdaad, maar dat is meestal een tergend langzaam en moeizaam proces. Eentje om rustig een jaar of drie voor uit te trekken. "Bedrijven zijn wel gewend om binnen drie maanden een grote marketingcampagne op te zetten of een nieuw product te lanceren. Maar een cultuuromslag bínnen een organisatie is nog steeds een erg lang proces. Dat strookt niet met elkaar", vindt Van Zoelen.
Onzin
Vaak wordt gezegd dat mensen in het algemeen ‘moeite hebben met veranderingen'. Onzin, zegt Van Zoelen. "Die aanname leeft ook in boardrooms. We zijn het daar fundamenteel mee oneens. Als we het ‘ontwikkelen' noemen in plaats van ‘veranderen', willen mensen ineens wél." Mensen zijn volgens hem geboren om zich te ontwikkelen. "De manager moet zijn team erbij betrekken en het vooral niet presenteren als: ‘we gaan vanaf nu alles anders doen'. Maar meer als: ‘dit gaat goed, en op deze gebieden kunnen we nog veel beter worden, ons ontwikkelen'."
Slap aftreksel
Wat is de rol van u als manager in dit geheel? "Managers zijn – als het goed is – mensen die enorm geloven in het bedrijf. Zij vervullen een cruciale rol tussen het beleid van de directie en de implementatie op de werkvloer", aldus de groeistrateeg. Uit onderzoek blijkt dat veertig procent van de plannen van het mt verloren gaat door ruis op weg naar beneden. "Wat uiteindelijk op de werkvloer aankomt is dan nog maar een slap aftreksel van wat boven is bedacht."
Quote
Om organisaties te helpen sneller te ontwikkelen heeft Mantion het OneDay concept ontwikkeld. Die naam grijpt terug naar de pioniersgedachte dat ondernemers op een dag bedenken: ik ga een bedrijf beginnen. "Het gaat om de ambitie en de overtuiging om die te realiseren. Mt's moeten nu weer denken: op een dag sta ik in de quote of op een dag heb ik het grootste bedrijf van Nederland." Geen veranderscope van drie jaar, maar van één jaar.
Discipline
Hoe dat werkt? "Elke week komt er een strateeg of adviseur van Mantion in de boardroom van de klant meewerken aan ontwikkeling. Telkens een concrete nieuwe stap, 52 keer. Het is dan nog steeds hard werken, maar wel behapbaar." Het traject splitst zich op in drieën: 120 dagen inventarisatie en analyse, 120 dagen beleid en strategie en 120 dagen implementatie. Als u het zelf wilt realiseren binnen een jaar, vergeet dan vooral het sleutelwoord niet: discipline.