Bedrijven die niet tijdig in beweging komen riskeren een razendsnelle ondergang. Maar waar begint u?
De muziekindustrie, reizenbranche, telecomsector. Steeds meer branches worden overvallen door agressieve nieuwkomers, die het gangbare verdienmodel op zijn kop zetten. Stel je nieuwe concurrent heeft hetzelfde aanbod als jij – maar dan gratis. Wat moet je dan? Telecomoperators overkwam het vijf jaar geleden met de komst van Skype.
Niet voor niets staat businessmodelinnovatie steeds meer in de belangstelling. Jille Sol, partner van Business Models Inc., geeft vijf aandachtspunten.
Word wakker
Sol: “Bedrijven in de muzieksector waren duidelijk te laat met reageren toen Apple de markt opkwam met de iPod en iTunes. Inmiddels is Apple de grootste speler in de muziekbusiness en keldert de cd-verkoop. Andere sectoren lijken veilig, maar hoe lang nog? Dus word wakker, besef dat jouw businessmodel niet het eeuwige leven heeft. Modellen veranderen of sterven. Wacht niet met innoveren tot het te laat is.”
Zoek structuur
Sol: “Er bestaan gestandaardiseerde manieren om over businessmodellen na te denken. Dat is belangrijk, want je moet een gemeenschappelijke ‘taal’ spreken in je bedrijf als je over het businessmodel nadenkt. Bij het woord businessmodel denkt de een misschien aan verkoop, een ander aan distributie. Wij werken volgens de methode van Alexander Osterwalder waarbij het model op een groot papier wordt gevisualiseerd met post-its. Dat biedt de meeste inzicht en is een fantastisch analysetool.”
Studeer
Sol: “Kijk met een open geest goed om je heen. Leer van compleet andere branches en laat je door krachtige voorbeelden inspireren. Skype en de telecomoperators, Easyjet en de gevestigde vliegmaatschappijen, AmazonServices, wat nu de meest winstgevende tak van het internetwarenhuis is, etc. Businessmodelinnovatie is een creatief proces. ‘Ja, maar…’ bestaat niet.”
Experimenteer
Sol: “Zet op meerdere paarden in, durf te experimenteren, desnoods in een aparte omgeving of bedrijf. Ontwikkel en test diverse productopties en dienstensoorten. De dynamiek van toekomstige markten laat zich moeilijk voorspellen en het is niet slim om jezelf aan één keuze voor de komende jaren op te hangen. Businessmodelinnovatie lijkt soms meer op ontwerp: ontwerpers testen verschillende ideeën uit voordat ze de beste mogelijkheid uitkiezen.”
Zorg voor veel ideeën
Sol: “Als je aan de slag gaat, werk met een divers team. Werk aan een gemeenschappelijke taal, maar breng verschillende afdelingen, meningen, ervaringen, kennis en inzichten samen. Laat mensen uit allerlei geledingen gezamenlijk nieuwe scenario’s en modellen ontwerpen. Door de verschillende zienswijzen worden creatieve ideeën losgemaakt. Businessmodelinnovatie moet de ceo niet in zijn eentje zitten doen.”
Business Model Generation
Afgelopen week verscheen het boek Business Model Generation, een van de eerste complete studies over alle facetten van businessmodelinnovatie. De methode van Alexander Osterwalder wordt in het boek uiteengezet. Het boek is niet in de reguliere boekhandel te koop. Meer informatie: businessmodelgeneration.com.