Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Twynstra Gudde: ‘De verantwoordelijkheid die we werknemers geven wordt duidelijk gewaardeerd’

Bij organisatieadviesbureau Twynstra Gudde hangen er geen mission statements aan de muur over duurzaamheid. ‘We werken niet vanuit slogans, maar vanuit de genen van de organisatie en de medewerkers.’

Twynstra Gudde verantwoordelijkheid
Foto: Getty

Twynstra Gudde (TG) in Amersfoort heeft 250 mensen in dienst, waarvan zo’n 200 als adviseur. ‘Reiskosten maken dus een groot onderdeel uit van onze bedrijfskosten’, zegt Marian Lemstra, adviseur Arbeidsvoorwaarden. Twynstra Gudde adviseert landelijk in vrijwel alle sectoren zowel publiek als privaat.

Het bedrijf is vanaf het begin een grootgebruiker van de NS-Business Card. Directeur Joost Voerman: ‘Toen ik hier een jaar of twaalf geleden kwam, kreeg ik een bedrijfsauto én een NS Business Card, zoals alle adviseurs van Twynstra Gudde. Ons standpunt is dat wij onze mensen voluit faciliteren zodat ze zelf de beste keuze kunnen maken welke vervoersvorm past bij de werkzaamheden van die dag.’

Overstag

‘Ook mensen die met hun eigen vervoer komen, krijgen toch een NS-Business Card aangeboden waarmee ze zakelijk met het openbaar vervoer kunnen reizen’, vult Lemstra aan. Met deze mobiliteitskaart kunnen de werknemers gebruikmaken van de trein én alle andere OV-vervoerders. Maar ook de P+R-plek, OV-fiets, taxi of Greenwheelsauto kan hiermee afgerekend worden.

‘Verstokte autorijders willen dan eerst weigeren, maar we merken dat ze langzaamaan steeds meer overstag gaan. Ze pakken steeds vaker de trein om bijvoorbeeld naar ons kantoor in Amersfoort te komen of als ze naar een opdracht moeten.’

Overheid

Er is een tweede groep die opmerkelijk vaak de trein of bus neemt. Lemstra: ‘Jonge medewerkers zijn duidelijk minder geïnteresseerd in een eigen auto. Dat komt omdat ze vaker in de stad wonen en gewend zijn met het OV te reizen.’

Voerman zegt lachend: ‘De fiscale bijtelling werkt ook hoor. Ik zie dat ons wagenpark zich aanpast aan overheidsmaatregelen. Stond een paar jaar geleden de garage vol met hybrides, nu zijn de 20% bijtellingsmodellen dominant.’

Verantwoordelijkheid

Het principe is getting the job done en dat wordt op alle mogelijke manieren gefaciliteerd: door thuis of onderweg werken aan te moedigen, door de NS-Business Card en door vaker gebruik te maken van online voorzieningen. Lemstra: ‘We horen tijdens exit-interviews heel vaak dat juist dat faciliteren, juist die keuzevrijheid onze mensen blij maakt.’

‘Je geeft ze daarmee natuurlijk ook een stuk verantwoordelijkheid en dat wordt duidelijk gewaardeerd’, legt Lemstra uit. Voerman vult aan: ‘We hebben bij TG te maken met goed opgeleide mensen die erg betrokken zijn bij het bedrijf. Iedereen snapt dat de kwaliteit van het werk belangrijker is dan waar en wanneer dat gebeurt.’

Greenwashing

De twee TG’ers zien dat grote bedrijven hun duurzaamheidsbeleid uitdragen in hun marketing, maar doen er bewust niet aan mee. Voerman: ‘Ik ben bang voor greenwashing, waaronder ik versta dat je duurzaamheid als eenzijdige ambitie verwoordt. Wij willen het duurzaamste adviesbureau van Nederland zijn. Dat is een interne doelstelling, maar venten wij niet breed uit.’

‘Dat is ook een hele heldere ambitie, maar dan een die uit de genen van de organisatie en de medewerkers zal komen. Ik geloof niet in slogans over CO2-uitstoot, die je dan moet vastleggen in nulmetingen en moet monitoren. Bovendien ligt het allemaal een stuk gecompliceerder dan alleen maar de CO2-uitstoot. We willen duurzaam ondernemen en het klimaatprobleem in al zijn complexiteit benaderen.’

De beste keuzes

‘De ontwikkelingen die we nu zien, zijn over twee, drie jaar weer anders’, denkt Voerman. ‘Wij willen flexibel meebewegen naar de beste oplossingen. Ik kies voor een oprecht verhaal, waarin we de ontwikkelingen in de markt op de voet volgen en waarin we bijvoorbeeld ook pilots organiseren met het delen van elektrische auto’s.’

Met die interne duurzaamheidsambitie komt het dus wel goed, zelfs als er nieuwe uitdagingen om de hoek komen kijken. Voerman: ‘Straks zitten we met ons nieuwe gebouw wat verder van het NS-station af. We hebben nu al een werkgroep van eigen mensen die nadenkt over hoe we die last-mile het beste kunnen overbruggen. We hebben hier natuurlijk hele knappe koppen in huis die ons graag helpen bij het maken van de beste keuzes.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Zakelijk Reizen’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door NS.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook: