#1. Speel met de gunsten
Je bent als werkgever wettelijk niet verplicht je medewerkers een reiskostenvergoeding te geven en dus mag jij er aan te sleutelen als jij dat wilt (met uitzondering als je aan een cao gebonden bent).
Sterker nog, je hoeft niet eens parkeerplaatsen voor je medewerkers te regelen. Je ziet dan ook dat veel grote bedrijven momenteel het mes zetten in het aantal parkeerplaatsen. Daarmee willen ze de weg vrijmaken voor een nieuw beleid, zoals flexibele werkplekken en minder bedrijfsauto’s.
Maar je kunt ook andersom redeneren. Door alle soorten reismethoden te faciliteren én te vergoeden, word je een aantrekkelijke werkgever. En doordat je zo flexibel vergoedt – ook op de korte afstanden – zullen werknemers eerder van dag tot dag bepalen welk vervoersmiddel voor die dag het meest geschikt is.
#2. Promoot de trein
Maak het werknemers makkelijk om vaker de trein in te stappen. Geef ze bijvoorbeeld een NS-Business Card waarmee ze zonder gedoe van deur tot deur kunnen reizen. Met deze mobiliteitskaart kunnen je werknemers gebruikmaken van de trein én alle andere OV-vervoerders. Maar ook de P+R-plek, OV-fiets, taxi of Greenwheelsauto kan hiermee afgerekend worden.
Zo wordt van deur tot deur reizen met het openbaar vervoer wel heel laagdrempelig voor je werknemers. En het fijne voor jou als werkgever is dat je de OV-kosten geheel belastingvrij mag vergoeden én dat je alle reiskosten op één maandelijkse factuur ontvangt. Komt bij dat de trein klimaatneutraal is, waardoor deze reismethode ook nog eens stevig bijdraagt aan het duurzaamheidspakket van je bedrijf.
#3. Pak de leaseauto slim aan
De leaseauto is een fantastisch bedrijfsmiddel, maar dan moet je hem wel inzetten als gereedschap en niet als incentive. Dit is lastig te veranderen omdat die scheefgroei diepgeworteld zit in cao’s, functieomschrijvingen en jurisprudentie. Wil je het aantal fossiele kilometers en de kosten (15 à 20K per auto) toch terugdringen, bied dan een alternatief aan.
Bijvoorbeeld private lease, waarbij de medewerker een auto leaset en jij die kosten via een onkostenvergoeding of reisbudget (gedeeltelijk) vergoedt. De medewerker rijdt een representatieve auto en jij houdt de kosten flexibel. Je kunt je leasemaatschappij een offerte laten maken van een gehele of gedeeltelijke transitie van corporate naar private lease.
Ongeacht welke vorm van leasing je faciliteert, kun je werknemers motiveren om energiezuinige auto’s te rijden. Niet alleen omdat dit duurzamer is, downsizing werkt ook als kostenreductie. Tegelijkertijd creëer je intern draagvlak en wordt de druk op de leaserijders groter om de veranderingen te accepteren.
#4. Ga delen – dat is het nieuwe werken
Goederen delen met je buurman via Peerby, je huis via Airbnb en je werkplek met flexwerkers. Het delen van spullen is steeds gangbaarder. Waarom niet ook de bestaande leaseauto’s deelbaar maken? Verschillende leasemaatschappijen hebben tools en apps ontwikkeld waarmee stilstaande leaseauto’s door anderen kunnen worden geboekt voor zakelijke ritten. De apps zorgen tevens dat de kosten intern verrekend worden.
Verder kun je carpoolen stimuleren door poolpartners via hun postcodes met elkaar in contact te brengen. Je geeft carpoolers een extra duwtje in de rug door hen een goede parkeerplaats bij de voordeur te bieden.
Nog meer auto’s delen? Abonneer je medewerkers dan op deelauto-providers als Greenwheels (die overigens ook via de NS-Business Card te boeken is). Of maak gebruik van de Greenwheels Company Cars, die op je eigen bedrijfsterrein staan en exclusief door je medewerkers gebruikt kunnen worden.
#5. Zie fietsen als lifestyle
Fietsers geven privé veel geld uit aan materieel en gadgets. Speel daarop in met een veilige, goed verlichte, schone stalling naast de voordeur met veel oplaadpunten voor e-bikes en -scooters. Sluit een contract af met een lokale fietsenmaker om kleine reparaties en onderhoud onder werktijd te verrichten. Zorg voor een omkleed- en doucheruimte.
Uiteraard draag je met een fietsenplan fiscaal bij aan de aanschafkosten van de fietsen of e-scooters. In veel regio’s bestaan gesubsidieerde regelingen om mensen uit de auto op de fiets te krijgen. Ze werken vaak met incentives voor de fietsers.
En nu jij
Alternatieve reismethoden succesvol aantrekkelijker maken, lukt alleen als je als leidinggevende zelf het goede voorbeeld geeft. Dus vraag die werknemer die bij jou in de buurt woont of hij morgen met je wil meerijden, pak vaker de trein naar kantoor of naar die afspraak in een stad verderop en daag zoveel mogelijk werknemers uit om samen een week lang met de fiets naar kantoor te komen. Zo wordt het vanzelf een sport om per dag en per reis het meest effectieve reismiddel te kiezen.
Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Zakelijk Reizen’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door NS.
Lees ook:
- Hoe Alliander van medewerkers groene ambassadeurs maakt
- Hoeveel CO2 stoot jij uit voor die belangrijke afspraak?
- Hoe je efficiënter zakelijk reist