David Karp heeft zijn blogplatform Tumblr in vijf jaar tijd zien groeien naar 57 miljoen gebruikers. Maar hij worstelt met de manier waarop hij met advertenties dat verkeer wil omzetten in geld.
David Karp startte Tumblr in 2007, samen met partner Marco Arment (die later Instapaper bedacht). Het doel van Karp: bloggen makkelijker maken, want “de grote, lege ruimte bij WordPress” schrok hem zelf teveel af. Het blogplatform, dat de reblog-knop ontwikkelde nog voordat Twitter met een retweet-optie kwam, had binnen 2 weken 75.000 gebruikers. Inmiddels heeft Tumblr wereldwijd meer dan 57 miljoen bloggers, die dagelijks meer dan 60 miljoen postings plaatsen of doorplaatsen. Zo kunnen bedrijven met hun content op uitgelichte posities komen, of hun postings naar een toppositie in de overzichtspagina van volgers promoveren. Karp: “Op Twitter en Facebook krijg je beperkte ruimte, op Tumblr kan alles. Het is niet slechts een tweet van 140 tekens of een enkele foto. Het is je eigen posting, op je eigen pagina, die daarna overal gepromoot kan worden.”
Creatiever
Met Tumblr, het blogplatform dat hij in 2007 startte, hoopte David Karp (25) allereerst een medianetwerk te creëren waar gebruikers interessante postings verzamelen en volgen. Tegelijkertijd wil hij merken en bedrijven de mogelijkheid bieden om hier nieuwe klanten enthousiast te maken. Eerlijk is eerlijk: in eerste instantie was Karp tegen elke vorm van reclame, maar – wellicht onder druk van zijn investeerders – de laatste tijd rolt Tumblr verschillende opties uit voor potentiële adverteerders, uiteraard met als doel om zelf eens wat meer omzet te draaien.
In de internetwereld volgens David Karp (25), oprichter en ceo van Tumblr (huidige waarde: 800 miljoen dollar), moeten advertenties veel creatiever zijn. “Mooie advertenties zijn er online nooit echt geweest, terwijl marketing bedoeld is om op een goede manier verhalen te vertellen die de aandacht trekken. Bedrijven als Google en Facebook zijn vooral sterk in zeer gericht mensen benaderen bij wie de kans het grootst is dat ze op een link klikken. Maar een fotocamera aan een klant verkopen, dat is iets anders dan de eerste koopintentie creëren.”
Gericht adverteren
Maar wacht eens even: het internet zou toch de heilige graal zijn van gericht adverteren? En data is toch het nieuwe goud in de huidige interneteconomie? Hoe kan het dan dat Tumblr geen gegevens van gebruikers verzamelt en dat het bedrijf data ook niet inzet om er een flinke zak geld mee te verdienen? Karp, die deze week in ons land was voor de lancering van de Nederlandse versie van Tumblr: “Wat bedrijven als Facebook uiteindelijk bieden is een blauwe link, waarbij het draait om conversie. Wij geven adverteerders daarentegen de volle creatieve controle. Dat is in sommige gevallen veel waardevoller.” Volgens de jonge ondernemer is er de afgelopen jaren het idee ontstaan dat álle internetadvertenties het Google-model moeten volgen. “Maar dat is niet direct de meest ideale manier van online adverteren, dit model vindt Google gewoon het beste voor hun businessmodel. Langzaam maar zeker is het de standaard geworden, ook Facebook heeft het overgenomen.”
Online advertenties niet inspirerend
Karp wil niet zeggen dat Google en Facebook geen briljante dingen doen, maar tussen de regels door laat hij wel doorschemeren dat hij de huidige populaire advertentievormen inspiratieloos vindt. “Ik wil met Tumblr iedereen de kans geven om iets creatiefs te doen. Ik probeer in de digitale wereld te doen, wat al jaren de normaalste zaak van de wereld is in offline marketing. De huidige online advertentievormen zijn niet inspirerend genoeg.”
Mobiel is de uitdaging
Daar verandering in brengen, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Dat weet ook de jonge ondernemer, die met zijn bedrijf nog zoekende is naar de juiste modellen om geld te verdienen. Een extra drempel die hij daarbij moet overwinnen is de opkomst van het mobiele internet. Op de vraag hoe hij daarover denkt, zegt Karp (die, nogmaals, pas 25 is): “Dat is eigenlijk een hele moeilijke vraag, want ik ben niet opgegroeid met mobiele apparaten en ik begrijp ze ook niet zo goed als de desktopcomputer”. Om dit gebrek te ondervangen, neemt Karp bijvoorbeeld nieuwe krachten aan die wel een mobiele manier van denken hebben (Tumblr groeide het afgelopen jaar van 17 naar 105 medewerkers). Karp: “Ik heb een bloggingplatform gecreëerd voor het gewone internet, mobiel is weer een nieuw platform dat ik moet leren begrijpen. Ik moet uitvinden hoe ik elementen van Tumblr naar mobiele apparaten kan brengen, zonder afbreuk te doen aan het bestaande concept. Dat lukt al aardig, maar als je bedenkt dat we over het verfijnen van de huidige desktopversie een paar jaar hebben gedaan, hebben we nog veel te bewijzen.”