Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Trends in online betalen

De kassa wordt mobiel, Near Field Communication breekt niet door en het aantal mobiele betalingen zal in 2013 explosief stijgen. Dat zijn de verwachtingen van betaalkoning PayPal.

Eerst maar die explosieve groei van mobiele betalingen. Die zet in 2013 door, denkt PayPal. In 2012 zag de online betaalspecialist het volume aan mobiele betalingen al verdubbelen tot meer dan $10 miljard.  Maar er zijn meer trends. Het bedrijf ziet er vier.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  1. Geen massale acceptatie van NFC
    De hype rondom NFC-betalingen zal in 2013 over zijn hoogtepunt heen zijn. Je telefoon tegen een apparaat aanhouden biedt de consument te weinig echte voordelen ten opzichte van een normale pinbetaling. Betalen met NFC lijkt een oplossing voor een niet bestaand probleem en biedt daardoor te weinig meerwaarde om bestaand gedrag te veranderen.
  2. Integratie betalingen, spaarpunten en kortingsbonnen
    De digitale portemonnee gaat een innovatieve manier van betalen bieden, waarbij het vooral draait om gemak. Uiteraard is het essentieel dat er hoogwaardige technologie gebruikt wordt, maar het moet ook zo intuïtief zijn, dat consumenten zich daar verder niet druk om hoeven te maken en zich kunnen focussen op die dingen die hen meer interesseren zoals het direct verrekenen van spaarpunten en kortingsbonnen. PayPal verwacht dat kortingsbonnen en spaarpunten in 2013 volledig geïntegreerd worden in betaalsystemen. Hierdoor wordt het voor consumenten en winkeliers mogelijk om met één betaling automatisch spaarpunten en kortingsbonnen te verzilveren.
  3. De kassa wordt mobiel
    In het oude retail-model struinen klanten eerst door de winkel en betalen ze vervolgens aan de kassa. Dit komt deels doordat traditionele kassa’s zijn verbonden aan telefoonlijnen en de autorisatie ter plaatse moet worden gedaan. Tegenwoordig leven we in een wereld waar transacties in een winkel steeds vaker via een internetverbinding worden doorgegeven aan de betalingsverwerker. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat verkoopmedewerkers klanten overal in de winkel met een tablet of een smartphone kunnen helpen met hun aankoop. Als het kledingstuk niet in de juiste maat of kleur op voorraad is, kan het artikel alsnog mobiel besteld worden en een paar dagen later worden thuisbezorgd.
  4. De opkomst op locatie gebaseerde oplossingen
    Nieuwe op locatie gebaseerde oplossingen zullen voor flinke veranderingen op het gebied van winkelen gaan zorgen. De kracht van deze oplossingen ligt in het bieden van relevante informatie op basis van de locatie waar de consument zich op dat moment bevindt. Vorig jaar leek dit nog futuristisch, maar het aanbieden van locatie en context gerelateerde betaal- en shopervaringen is één van de technologieën die het leven van consumenten komend jaar aanzienlijk gaat beïnvloeden.

Volgens David Marcus, CEO van PayPal, ligt de echte uitdaging niet in minieme verbeteringen aan betalen bij de traditionele kassa. "Wij geloven dat de basis van succesvolle innovatie ligt bij het oplossen van echte problemen waar consumenten, winkeliers, ontwikkelaars en marketeers mee kampen. We zijn veertien jaar geleden gestart met het aanbieden van een gemakkelijke en snelle manier van (online) betalen en staan hier nog steeds voor.”
 

Lees ook:  Hoe PayPal de wereld verovert