Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Traditionele mediamerken populair in Merken Top 40

Met de groei van de online markt zou je verwachten dat juist de online mediamerken stijgen in populariteit. Toch zijn het vier traditionele mediakanalen die deze week een plek in de Merken Top 40 hebben veroverd.

NPO, RTL, FOX en Radio 538 staan deze week in de Merken Top 40, een wekelijkse ‘hitlijst’ van populaire merken. Eerder stonden Sky Radio en Q-Music genoteerd. Hoe komt het dat deze traditionele mediamerken goed scoren?

Positieve merkwaardering

Bij het samenstellen van de lijst wordt onder andere gekeken naar het aantal consumenten dat positief is over het merk: de merkwaardering. Gemiddeld scoren de merken in de lijst een waardering van 21%.

De mediamerken doen het met een gemiddelde waardering van 23% net iets beter. NPO gaat aan kop, 34% van de consumenten is positief over het merk. Daarna volgt Radio 538 met een score van 25%. RTL en Q-Music zitten op het branchegemiddelde van 23%, SkyRadio op 21% en FOX ligt ver achter met 12%.

Merkbestedingen

Toch kan een merk met een lagere waardering hoog in de lijst eindigen. ‘Marketingcampagnes hebben een grote invloed op de lijstpositie van een merk’, vertelt Ronald Janssen, woordvoerder van de Merken Top 40. ‘Geeft een bedrijf veel geld uit aan marketingcampagnes, dan kan een merk alsnog hoog in de lijst eindigen.’ Een goed voorbeeld is FOX. Hoewel het sportkanaal niet goed scoort op waardering, geeft het merk wel meer geld uit aan marketingcampagnes. Dat zie je terug in de lijst, FOX staat op de 27ste plek.

De mediamerken zijn over het algemeen geen ‘big spenders’. De NPO geeft het minste uit. De rest iets meer, maar ze blijven allemaal onder het lijstgemiddelde. Q-Music geeft meer dan gemiddeld uit, maar weet net geen plekje in de Merken Top 40 te veroveren. ‘Geld kan helpen, maar is dus niet altijd doorslaggevend.’

Die invloed van marketingcampagnes laat zich ook goed illustreren door niet-mediamerken Volkswagen en Coolblue. ‘Beide bedrijven hebben op dit moment tv-campagnes lopen. Dat zie je terug in de sterke stijging: Volkswagen steeg van een 13e naar een 3e plek, Coolblue van de 30e naar de 4e.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Social Media

De makers van de merkenlijst kijken ook nog naar een derde factor: de score op social media. De merken in de lijst scoren gemiddeld 10 tot 15 miljoen views per week. RTL, NPO en FOX zitten hier met een bereik van 50 miljoen of hoger flink boven. Radio 538 (5 miljoen), Sky Radio (2,5 miljoen) en Q-Music (1 miljoen) komen niet in de buurt van het gemiddelde.