Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tony Robbins’ les #7: ‘Creëer waarde voor jouw klanten’

Business Mastery is een methode die garant staat voor een onderneming die langdurend succesvol is. Too good to be true? Volgens wereldberoemd spreker, succesvol ondernemer en coach Tony Robbins absoluut niet. Uit al zijn ervaring heeft hij deze methode gecreëerd: 7 gebieden waarin je een meester moet worden om succesvol te zijn en te blijven. In dit artikel zoomen we in op gebied #7: creëer waarde voor jouw klanten.

In korte tijd heeft Tony Robbins zijn eigen ondernemingen laten groeien en langdurend succesvol laten zijn. Dat is toch het droomscenario van iedere ondernemer? Hoe doet hij dat? Wat vergt het van je als ondernemer om dit voor elkaar te krijgen?

Langdurend succes met jouw onderneming, hoe krijg je dat?

Als je Tony Robbins als voorbeeld neemt en van hem wilt leren, zie je al snel dat het leven dat hij leidt als succesvol ondernemer geen makkelijk leven is. Hij is extreem gedisciplineerd, staat voor dag en dauw op en deelt zijn dag volgens een strikt regime in, waardoor hij volgens eigen zeggen het beste uit zichzelf haalt. En dus ook uit zijn ondernemingen. Volgens Robbins is er dus maar één persoon die succesvol ondernemerschap in de weg staat en dat ben jij!

Zijn ‘breakthroughs’ zijn over de hele wereld berucht en beroemd. Dit zijn de momenten dat bij een deelnemer ineens het kwartje valt en je je beseft je dat het ook anders kan. En misschien nog wel het allerbelangrijkst: dat je het vanaf dat moment ook anders gaat doen! Dat gaat alleen wel altijd gepaard met veel ongemak en confrontatie. Helaas. Maar als je dan die ‘breakthrough’ hebt gehad, hoe ga je het dan verder aanpakken?

Op basis van zijn eigen ervaring als succesvol ondernemer en de ondernemers die hij coacht, heeft Robbins een methode bedacht: ‘Business Mastery‘. Deze methode bereid je voor op succesvol ondernemerschap voor de lange termijn. Er zijn 7 gebieden die je onder de knie moet krijgen, dit is gebied #7:

#7 Creëer zoveel waarde voor je klanten dat ze jouw grootste fans worden

Een van de grootste missers die je als ondernemer kunt maken, is verliefd worden op jouw product of dienst en niet op jouw klanten. Je moet jouw klanten ten diepste begrijpen en bedienen en jouw product of dienst hierop afstemmen. Andersom werkt het niet. Dus hoe meer waarde je kunt bieden, hoe meer je de koploper in jouw markt gaat zijn.

Tony Robbins klanten hebben waarde

Het gaat niet om het ‘anders zijn’ dan de concurrenten, maar om het bieden van zoveel waarde dat jouw klanten niet anders kunnen dan dit met vol enthousiasme doorvertellen. Dan worden jouw klanten jouw grootste fans. Om zulke fans te creëren, moet je het volgende doen:

Tip 1: geef meer dan jouw klanten verwachten

Zorg er altijd voor dat je met jouw product of dienst veel meer waarde biedt dan wat je belooft. Houd hierbij een 3:1 of het liefst zelfs een 4:1 verhouding aan van waarde boven het promoten van jouw product of dienst.

Tip 2: laat je klanten altijd beter achter dan hoe ze binnen kwamen

Onthoud altijd dat jouw klanten niet alleen maar een product bij je kopen of een dienst afnemen, maar ze kopen vooral het plezier dat ze gaan hebben van dit product of van deze dienst. Doe er dus alles aan om deze verlangens waar te maken.

Tip 3: creëer onverwachte verrassingen en bonussen

Als je wilt dat jouw klanten blijven terug komen, zul je ze redenen moeten geven om terug te komen. Dat gaat niet vanzelf! Onverwachte voordelen, bonussen en andere verrassingen kunnen goede redenen zijn.

Tip 4: doe zaken op een open en transparante manier

Uitermate belangrijk voor de relatie met jouw klanten is eerlijk zijn wanneer er iets niet goed gaat. Wanneer je een klant iets aanbiedt, wees ook dan helemaal eerlijk over wat het jouw klanten oplevert. Dit lijkt misschien een open deur, maar het is een grote valkuil om klanten binnen te halen met beloften die je niet kunt waarmaken. Doe dat absoluut niet, want je bent ze zo weer kwijt!

Tip 5: vergeet nooit om jouw trouwste klanten te belonen

Jouw trouwste klanten zijn jouw grootste ambassadeurs, investeer in ze! Geef ze kortingen, voordelen die andere klanten niet hebben, speciale aanbiedingen en andere waarde zodat ze de waardering voelen en jouw grootste ambassadeurs blijven.

Tip 6: creëer een structuur en een systeem dat iedereen in staat stelt om consequent aan de behoeftes van de klanten te voldoen.

In elke onderneming is een hele keten die waarde moet leveren, en denk eraan dat iedereen die de klant bedient moet in staat zijn om meer waarde te leveren dan de klant verwacht. Als er ergens in die keten iets mis gaat, kan dit de relatie met jouw klant verpesten.

Tip 7: geef terug op verschillende manieren

Een relatie gaat om geven en ontvangen, dat is in een zakelijke relatie niet anders. Als je teruggeeft op verschillende manieren, naar klanten toe, in jouw branche, maar ook in de maatschappij, zul je zien dat het ondernemen je meer voldoening geeft. En je zult zien dat de ontvangers op hun beurt deze ervaring weer zullen delen met anderen. En komen deze anderen misschien wel weer naar jou toe als klant. Zo is de cirkel rond.

Wil je groeien? Zowel met jouw onderneming als jijzelf als ondernemer? Dan ben je bij de Business Mastery opleiding van Tony Robbins aan het goede adres. In juni 2021 komt deze wereldberoemde spreker naar Amsterdam. Bereid je voor op zijn beroemde ‘breakthroughs’ en weet dat je aan het einde van deze opleiding een ander persoon bent. Klaar voor deze volgende stap?

Tony Robbins: Business Mastery

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook in deze reeks: