Jouw onderneming laten groeien, dat is toch het droomscenario van iedere ondernemer? Dé expert op het gebied van groeien, zowel voor jouw onderneming als voor jou als ondernemer is wereldberoemd spreker, coach van de meest succesvolle zakenmensen en zelf succesvol ondernemer met meerdere bedrijven, Tony Robbins.
Een succesvolle onderneming op de lange termijn, hoe bereik je dat?
Langdurend succes gaat niet vanzelf. Kijk maar naar het leven dat Tony Robbins zelf leidt, dat is echt wel even slikken. Extreem gedisciplineerd als hij is, staat hij voor dag en dauw op en heeft zijn dag een strikt regime waardoor hij volgens eigen zeggen het beste uit zichzelf haalt. En dus uit zijn ondernemingen. Het is dus ook niet zo gek dat zijn boodschap tijdens de seminars altijd confronterend is: er is maar één persoon die succesvol ondernemerschap in de weg staat en dat ben jij!
Heb je het lef om kritisch naar jezelf te kijken en de durf om het over een andere boeg te gooien? Dan ben je aan het juiste adres bij Tony Robbins. Hij staat bekend om de zogeheten ‘breakthroughs’ in zijn seminars. Dat zijn de momenten dat bij een deelnemer ineens het kwartje valt en je je beseft je dat het ook anders kan. En misschien nog wel het allerbelangrijkst: dat je het vanaf dat moment ook anders gaat doen! Maar als je dan op dat punt bent, hoe ga je het verder aanpakken?
Als je wilt gaan voor langdurend succes – net als Tony Robbins en de ondernemers die hij coacht – kun je je laten inspireren door de methode die Robbins heeft bedacht: ‘Business Mastery‘. Deze methode bereid je voor op succesvol ondernemerschap voor de lange termijn. Er zijn 7 gebieden die je onder de knie moet krijgen, dit is gebied #6:
#6 Optimaliseer de processen
We denken bij groeien vaak aan grootse stappen, het stellen van nieuwe doelen, strategisch innoveren en betere marketing, maar groei zit zeker niet altijd in nieuwe projecten. Vaak zit het hem juist in het doen van kleine aanpassingen in de bestaande processen die kunnen leiden tot enorme groei voor de gehele organisatie. Het klinkt misschien iets minder sexy om te focussen op het optimaliseren van de processen, maar als je echt wilt groeien, zit hier juist de winst.
Begin met het helder krijgen van de huidige processen tot in elk detail, kijk dan waar zich in de toekomst mogelijk uitdagingen gaan vormen en ga hier oplossingen voor bedenken. Robbins heeft vijf fases benoemd die je helpen om de kansen om te optimaliseren te vinden en te benutten:
Fase 1: meer leads door het genereren van meer traffic
Hoe krijg je leads? Zijn er mogelijk nog andere routes te bedenken? Is de marketing goed ingericht zodat je veel waarde biedt aan jouw klanten? Duik eens wat dieper in hoe je adverteert, media inzet en analyseer hoe je nog meer traffic kunt genereren die je vervolgens kunt omzetten in leads.
Fase 2: vergroot de effectiviteit van jouw sales proces
Het maakt niet uit of het sales proces face-2-face, telefonisch of online gaat, het geheim van groei is om meer betekenisvolle interacties met potentiële klanten te krijgen. In elk contactmoment moet er worden geïnvesteerd met aandacht, het bouwen van een relatie en het bieden van waarde om een klant binnen te halen. Kijk nog eens goed naar jouw sales proces en krijg helder of en zo ja hoe dat proces waarde toevoegt.
Fase 3: vergroot de conversie en krijg meer klanten
Elk sales proces bestaat uit 2-4 stappen, hoe werken die stappen bij jou? Als een geoliede machine? Of zitten er haperingen in het proces? Wat zou helpen om het meer gestroomlijnd te krijgen? Onderzoek jouw conversie, hoeveel betekenisvolle interacties heb je? Resulteert het inderdaad in sales? En vraag je bijvoorbeeld wel om doorverwijzingen?
Fase 4: vergroot de waarde die je aanbiedt en verdien meer geld
Om meer uit je klanten te halen, moet je meer waarde toevoegen, zo simpel is het. Wat is je huidige aanbod? Hoeveel waarde kun je de klanten bieden? Heb je een aanbod wat niet te weerstaan is? Moet je het veranderen? Heb je al nagedacht over pakketten? Nieuwe services? Upselling?
Fase 5: zorg voor opvolging, geef meer en ontvang meer
Wanneer klanten het gevoel hebben dat ze veel waarde ontvangen, zullen ze je grootste fans worden. Zorg dat je jouw klanten goed opvolgt en bedient, inclusief de doorverwijzingen en ‘oude’ klanten.
Wil je groeien? Zowel met jouw onderneming als jijzelf als ondernemer? Dan ben je bij de Business Mastery opleiding van Tony Robbins aan het goede adres. In juni 2020 komt deze wereldberoemde spreker naar Amsterdam. Bereid je voor op zijn beroemde ‘breakthroughs’ en weet dat je aan het einde van deze opleiding een ander persoon bent. Klaar voor deze volgende stap?
Tony Robbins: Business Mastery
Lees ook in deze reeks:
- Tony Robbins: de 7 gebieden voor succesvol ondernemerschap
- Tony Robbins’ les #1: ‘Creëer een business map’
- Tony Robbins’ les #2: ‘Constant en strategisch innoveren’
- Tony Robbins’ les #3: ‘Zet de allerbeste marketing in werking’
- Tony Robbins’ les #4: ‘Zorg dat jouw sales systemen optimaal werken’
- Tony Robbins’ les #5: ‘Vergeet de financiële en juridische analyse niet!’
- Tony Robbins’ les #7: ‘Creëer waarde voor jouw klanten’