Hoe kunnen we digitale technologieën gebruiken om kandidaten te matchen met vacatures, vroeg het Belgische uitzendbureau Accent Jobs zich een paar jaar geleden af. Ze kwamen terecht bij Vlerick Business School, waar ze hun creativiteit de vrije loop lieten. ‘In een soort hackathon hebben we met hen en studenten het idee voor de app bedacht, en een eerste, minimale versie gemaakt’, vertelt Steve Muylle. De gedachte: een baan vinden moet net zo gemakkelijk zijn als een Uber-ritje regelen. Dating-app Tinder diende als inspiratie vanwege de handige interface.
Tinder
De uiteindelijke app, Swop a job, heeft inderdaad veel weg van beide. Je vult je naam, telefoonnummer en mailadres in of uploadt je gegevens via LinkedIn. Voor de profielfoto maak je snel een selfie en je kunt beginnen met zoeken naar vacatures. Jezelf voorstellen in een video kan ook. Net als bij Tinder geldt: swipe naar links als je het niks vindt, naar rechts als je interesse hebt.
‘De app werkt met geolocatie,’ legt Muylle uit, ‘zodat je net als bij Uber jobs vindt in je omgeving. Als je een baan naar rechts swipet, krijg je te zien waar het dichtstbijzijnde kantoor is. Binnen 24 uur – liefst nog sneller – word je gecontacteerd.’ Wie wil kan ook zelf contact opnemen.
Volgens Muylle is het tijd om recruitment anders te benaderen. ‘Werving en selectie via de klassieke manier kost enorm veel tijd en is niet altijd effectief.’ Hij somt op: ‘De kandidaat moet een cv opstellen, voor elke sollicitatie een toegespitste brief schrijven en dan gaan wachten op reactie. Met deze app, Swop a job, wordt dat proces volledig op zijn kop gezet. Het neemt de barrières weg, zorgt voor snelheid en maakt solliciteren aantrekkelijk. En effectief’, vertelt hij. Na tien maanden ontwikkelen zagen ze bij Accent Jobs drie keer meer matches met kandidaten dan via de klassieke manier.
Screenshots van de app Swop a job. Foto’s: Accent Jobs/iTunes App Store
De app werkt natuurlijk goed bij uitzendkrachten vanwege de aard van het werk en de manier van recruitment. ‘Maar het principe hoeft zeker niet beperkt te zijn tot deeltijdwerkers. De gedachte erachter sluit aan bij deze tijd, en bij de ‘digital natives’ die we steeds meer op de arbeidsmarkt zien.’
Swop a job is volgens Muylle ook een interessant model om mee naar werkgevers te stappen die een aantrekkelijkere manier zoeken om talent aan te trekken, met een private label versie bijvoorbeeld. De app werkt nog niet andersom, dat werkgevers hun kandidaten kunnen tinderen. Maar dat zou wel een goed idee zijn, vindt Muylle.
‘Accent Jobs heeft de data die via de app binnenkomt in handen, en kan op basis daarvan voorspellingsmodellen ontwikkelen om werkgevers te helpen met het opstellen van vacatures die kandidaten aantrekken’, zegt Muylle.
Algoritmes
Hoewel er volgens Muylle nog niet veel Swop a job-achtige apps zijn, doen HR-afdelingen al meer digitaal. Unilever heeft zijn manier van werven bijvoorbeeld helemaal op de schop genomen. Assessment van kandidaten gebeurt nu voornamelijk via spelletjes; speciale ‘neurowetenschapspellen’ die objectieve gedragsgegevens van kandidaten verzamelen. Pas later in het proces komt er een recruiter aan te pas.
De reacties vanuit bedrijven en geïnterviewden op werving en selectie met algoritmen zijn wisselend: ‘Niet iedereen vindt het wenselijk, al weet iedereen dat recruitment op deze manier eerlijker is omdat je geen last hebt van vooroordelen.’
Een ander voorbeeld dat Muylle geeft is HireVue, software waarmee de kandidaat zelf een filmpje opneemt waarin hij vertelt waarom hij de baan wil en er geschikt voor is. ‘Eenmaal geüpload ontleedt een algoritme het, en bepaalt of de kandidaat doorgaat naar de volgende ronde.’
Geen honger
La Trobe University ontwikkelde een nóg radicalere vorm van video-interviewen: kandidaten voeren het gesprek met Matlda, een robot van dertig centimeter met een vriendelijk gezicht. ‘Matlda stelt de kandidaat op zijn gemak, analyseert continu de gezichtsuitdrukkingen en voert elk sollicitatiegesprek consistent op dezelfde manier. Ze krijgt geen honger om half één en ze wordt niet minder scherp’, zegt Muylle, terwijl dat volgens onderzoeken wel het geval is bij menselijke recruiters.
Muylle: ‘De rol van HR verandert hiermee compleet. HR heeft in digitaal recruitment niet meer de functie om te werven, dat gebeurt immers digitaal. Wie uiteindelijk tegenover ze zit, is feitelijk al de ideale kandidaat aan wie HR de baan moet verkopen.’