We kunnen niet zonder tijdelijke krachten en huren ze nog steeds in, ook al doet de dramatische berichtgeving ons anders geloven. Daar hebben we ook nog financiële ruimte voor. Dat en meer blijkt uit het nieuwste MT onderzoek.
Voor ruim een derde van de respondenten hebben de huidige economische ontwikkelingen geen enkele invloed op het personeelsbeleid. Eenzelfde percentage geeft aan momenteel ‘extra kritisch naar het functioneren te kijken'. Ruim twintig procent geeft geen vaste contracten meer uit, terwijl dertien procent halfjaarcontracten niet meer verlengt. Dat zijn enkele conclusies uit het nieuwste MT onderzoek onder ongeveer vijfhonderd managers.
Niet somber
Iemand moet het werk toch doen. Het inhuren van tijdelijk personeel lijkt nog weinig te worden beïnvloed door de barre situatie. Bijna de helft van de managers geeft aan dat hun bedrijf niet zonder tijdelijk ingehuurde krachten kan. Ruim 37 procent geeft aan ook over voldoende financiële ruimte te beschikken voor het inhuren van tijdelijk personeel. Bijna de helft heeft nog ‘een beetje' financiële ruimte, terwijl een kleine groep (1,4 procent) daar veel ruimte voor heeft.
Gebrek aan kennis
Waar worden deze tijdelijke krachten voor ingehuurd? Ongeveer zeventig procent huurt extra mensen in vanwege de flexibiliteit. Bijna de helft van de respondenten geeft aan tijdelijke krachten in te huren vanwege het interne gebrek aan kennis. In de meeste gevallen gaat het om ‘speciale projecten', gevolgd door gewone productie en projectmanagement.
Op straat
De verhouding in uw personeelsbestand is volgens ons onderzoek als volgt: het percentage vaste krachten ligt op tachtig, die van tijdelijk personeel op tien procent, uitzendkrachten op vier, freelancers op drie en consultants, adviseurs & coaches op twee procent. Managers zouden de uitzendkrachten het eerste op straat gooien wanneer de situatie echt nijpend wordt. Daarna krijgen de tijdelijke krachten een enkeltje naar huis. De vaste kracht zit daarentegen comfortabel op zijn bureaustoeltje. Slechts bij 3,3 procent van de respondenten is hij als eerste de klos.
Populair
De consultant neemt dan wel een klein percentage voor rekening in vergelijking tot de overige categorieën. Toch is de consultant behoorlijk populair onder de respondenten. Bij bijna de helft van de ondervraagden is de consultant nog steeds van harte welkom. Een kwart van de managers is het eens met de stelling dat de recessie positief is voor consultants, adviseurs en coaches.
Wilt u de illustraties bij het onderzoek bekijken? Klik dan hier door naar de epaper.