Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Theorie in twee minuten: zo ga je effectiever met je tijd om

Het aanbod aan managementtheoriën, ideeën en modellen barst uit zijn voegen. Als drukbezette manager heb je weinig tijd om ze allemaal te lezen, dus geeft MT je een selectie. Deze week beschrijft productiviteitsgoeroe Brian Tracy hoe je effectiever met je tijd omgaat.

184314879 Foto: Getty

Dit is een publicatie uit de 100 Business Bites door Machiel Emmering en Remy Ludo Gieling.

Bereik jij minder dan je zou willen bereiken? Hang je veel op Facebook, kijk je iets te veel Netflix, en is je dag om voor je het weet? Dit hangt met elkaar samen. Productiviteitsgoeroe Brian Tracy fluistert een oplossing in: eat that frog!

Tijd vult zichzelf op, maar leidt niet vanzelf tot iets concreets. Bepáál dus wat ermee gebeurt. Of je nou een beter bedrijf, een leukere relatie, of een ander soort leven wilt: tijd vloeit weg zolang je blijft denken in plaats van doen.

Bepaal het zelf

Effectieve mensen pakken de juiste taken op en stellen die niet uit. Actie is de sleutel tot doelen bereiken, maar lange actielijsten afwerken kan een schijneffectiviteit zijn als je je niet richt op de juiste dingen. Bepaal wat je wilt bereiken en wat je daartoe moet doen (vaak iets waar je geen zin in hebt), en eat that frog: ga aan de slag, zonder jezelf met triviale klusjes af te leiden. Omarm lastige to do’s. In een puntenlijst:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  1. Maak heldere keuzes inzake wat je wilt.
  2. Maak het ‘handelbaar’: verbind er benodigde activiteiten aan en zet die op papier.
  3. Bepaal per stapje wanneer je activiteiten gedaan wilt hebben, stel voor als een deadline.
  4. Regel datgene wat nodig is voor het uitvoeren van je taak: dat is óók een activiteit op je lijst.
  5. Doe! Je hebt er alleen wil en discipline voor nodig.

Denk in acties

Stop met excuses, mijmeren en jezelf wijsmaken dat je er langer over moet nadenken of meer kennis moet opdoen (eventueel maak je daar een activiteit van: dóé die kennis dan op, en pas die toe in de volgende actie). De energie van je daadkracht werkt versterkend: je wordt een aanpakker en een optimist. Doe je dit niet, dan werkt het principe helaas ook omgekeerd. Houd lijsten bij. Plan elke avond wat je de volgende dag gedaan wilt hebben. Doe dit niet pas in de ochtend na een uur e-mails wegwerken. Laat je to-dolijst ’s nachts weken in je onderbewuste. Doe per week en per maand hetzelfde; haal alles van een hoofdlijst. Maak verschillende lijsten voor verschillende doelen. Als je veel lijsten hebt, wil je te veel tegelijk. Maak een volgorde in de tijd en prioriteer wat moet, wat je echt wilt, en wat leuk zou zijn.

Alles bij elkaar zegt Tracy dus: stop met het creëren van barrières en met schijnproductiviteit. Besteed je tijd aan activiteiten waarvan je gelooft dat ze bijdragen aan wat jij wilt. Makkelijker gezegd dan gedaan? Begin dan vandaag met het maken van een actielijst voor morgen. Die stap is zo gezet.