Wie haalt het in zijn hoofd om de bodemplaat van een auto zo vol te rammen met batterijen dat hij niet alleen rond de 350 echte praktijkkilometers ver komt, maar ook 539 pk aan elektrokracht op voor- en achteras kan voeden? Tesla. En wie durft een SUV zo vorm te geven dat hij ronduit olijk oogt, tussen al die nijdig kijkende imponeerbakken met bodybuilderprofiel? En die vleugeldeuren achterin, dat was toch een gebbetje voor supercars uit de tijd dat we met gifgroene zweetbandjes rondliepen?
Bijzondere oplossingen
Tesla kiest voor bijzondere oplossingen. En het mooiste is: ze werken. De Falcon Wing-deuren hebben maar twee handbreedten nodig om ruime toegang te bieden tot de twee zitrijen achterin en stoppen hun vlucht zodra ze obstakels zien. Open ze met een druk op de klink, met de sleutelhanger of vanaf het megagrote aanraakscherm op het dashboard: het went snel. Net zoals je snel gewend raakt aan het voorportier, dat een stukje opengaat zodra je in de buurt bent en zichzelf dichttrekt bij de eerste aanraking van het rempedaal.
High Tech
Naast de accu’s en aandrijving slaat Tesla toe met hightech waar het de kans krijgt. De fameuze Auto Pilot, een combinatie van afstandhouder en rijbaanassistent, gaat net een stapje verder maar werkt lekker. Het verst gaat nog wel de ‘summon’-functie: houd de vinger op een knop in de smartphone-app en je Tesla rijdt zichzelf in of uit een parkeerplek.
Een boel oh’s en ah’s, maar je zou bijna vergeten hoe bijzonder deze eerste praktisch bruikbare elektrische SUV op zich al is. En hoe heerlijk stil en verfijnd hij rijdt, als de chauffeur dat zelf mag doen. De Model X is een bijzondere jongen, en dat is ie.
Gereden
Tesla Model X P90D Ludicrous
Model X 90D vanaf 115.385 euro
Dit artikel staat in de nieuwe editie van MT. Bestel hier een proefnummer.