Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Te koop in Hongarije: communistische sneakers

In de jaren 70 en 80 liep heel Boedapest op de sneakers van Tisza Cipő, tegenwoordig heeft het merk een wereldwijde cultstatus.

Dit is aflevering 13 van een serie over het bedrijfsleven in populaire vakantiebestemmingen. Iedere werkdag bieden we je een korte reisgids over een bepaald land, met tips die nét even anders zijn. Bekijk alle afleveringen op de kaart.

Het grootste bedrijf van Hongarije

Wie een groot bedrijf wil bouwen, moet in olie stappen. Dat hebben de grootste bedrijven uit Engeland, Frankrijk, Italië en Polen al bewezen en ook in Hongarije gaat deze waarheid op. MOL Hungarian Oil behaalde in 2013 een omzet van 24,14 miljard dollar en is daarmee veruit het grootste bedrijf van het land. Het bedrijf is een samenraapsel van verschillende bedrijfjes, zo is het voor 49 procent eigenaar van het Nederlandse Crosco B.V., dat zich toelegt op dienstverlening voor olievelden. Vergeleken met de oliebedrijven uit andere landen is MOL een kleintje: BP uit Engeland doet bijvoorbeeld bijna 380 miljard dollar omzet, terwijl het Italiaanse Eti vorig jaar de 112 miljard aantikte. MOL heeft zijn hoofdkantoor uiteraard gevestigd in Boedapest. Ceo van het bedrijf is Zsolt Hernádi, die werd geboren in Tarján.

Ook groot in Polen: OTP Bank

Het leukste bedrijf van Hongarije

Tisza-sneakers uit HongarijeDe Adidas van Hongarije heet Tisza Cipő. Het schoenenmerk heeft een lange historie en was met name populair tijdens de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw, vooral dankzij het duurzame karakter van het schoeisel. In die laatste jaren van het communistische Hongarije liep heel Boedapest op Tisza-sneakers. Tisza Cipő startte al in de jaren dertig, maar begon in 1970 met de productie van sportschoenen. In de hoogtijdagen werden jaarlijks 10 miljoen schoenen geproduceerd door het bedrijf, waaronder 3 miljoen sneakers, ook voor het buitenland.

Midden jaren negentig kreeg het merk last van de Westerse grootmachten als Adidas, die steeds meer voet aan de grond kregen in Hongarije, waarna werd gestopt met de sneakerproductie in Hongarije. Tegenwoordig zijn de schoenen, zij het in beperkte mate en alleen in Hongarije, echter nog steeds te krijgen, dankzij ondernemer Laszlo Vidak. Die kocht begin deze eeuw de rechten en reanimeerde Tisza Cipő, waarna het merk een cultstatus verkreeg. Duurzaam zijn de schoenen nog steeds: ondergetekende heeft al meer dan zes jaar een felblauw paar in zijn kast staan.

Ook leuk in Hongarije: Prezi, de presentatietool voor hipsters

Onze man/vrouw in Hongarije

Joris Huijsmans, HeinekenJoris Huijsmans (foto rechts) zorgt er sinds juli 2013 voor dat de Hongaren hun bier krijgen. De Nederlander is general manager van Heineken Hongarije en is trouwens niet de enige landgenoot die daar in dienst is van de bierbrouwer, want Jan-Willem van Wensem is er marketing & trade marketing director. Zowel Huijsmans als Van Wensem hebben flink veel ervaring in het verkopen van biertjes over de grens. Huijsmans werkte in het verleden in Mexico en Singapore, terwijl Van Wensem in Zuid-Afrika, Chili, Curacao en Puerto Rico heeft gewerkt.

Ook Nederlands in Polen: Maarten Welten (Cargill)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Hongaarse reis op de kaart

In de volgende aflevering

Morgen gaan we op reis naar een ander land, natuurlijk. Lees ook de afleveringen over FrankrijkSpanjeTurkijeDenemarkenItaliëDuitsland en Portugal.