Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Supermarkt beteugelt inflatie’

De schaalgrootte en de hevige concurrentie tussen supermarkten pakken goed uit voor de consument. De prijzen voor levensmiddelen in de supermarkt stegen hierdoor veel minder sterk dan bij de speciaalzaak.

Het CBS zette woensdag op een rijtje wat de prijzen voor vlees, groente en fruit en brood en gebak sinds 2006 hebben gedaan. In de supermarkt werden vlees, groente en fruit nog geen 5 procent duurder. Bij de slager en de groentenboer liepen de prijzen 13,6 en 11,6 procent op. De bakker verhoogde de prijzen voor brood en gebak zelfs met 22 procent. Meer dan twee keer zoveel als de prijsstijging van supermarktbrood en -gebak met 10,3 procent.

Grootste stijgingen in 2008

De grootste prijsstijgingen voor vlees, brood en gebak deden zich voor in 2008. Dit was het jaar waarin de grondstoffenprijzen hard opliepen. De olieprijs bereikte die zomer een record van meer dan 160 dollar. Andere grondstoffen volgden in het kielzog van het zwarte goud. De recessie van 2008 en 2009 veranderde dit. Groente en fruit werden in 2009 goedkoper, vlees en bakkersproducten daalden in 2010 in prijs.

"Supermarkten zorgen ervoor dat de inflatie beteugeld blijft. Het komt door grootschaligheid en de onderlinge concurrentie", aldus supermarktexpert Gerard Rutte. Het inzetten van goedkoop, jong personeel helpt de supermarkt om de loonkosten te drukken. "Die stijgen in speciaalzaken veel harder. Dat is ook een keuze. Mensen willen wat advies hebben als ze in de speciaalzaak komen."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Speciaalzaak moet beter inkopen en online gaan

Rutte denkt dat er zeker ruimte zal blijven voor speciaalzaken, maar dat deze nog wel het een en ander te doen hebben. "Supermarkten worden steeds groter. Er zijn nu niet meer dan vijf of zes inkooporganisaties. Speciaalzaken zijn daarentegen niet goed georganiseerd."

Daarnaast zouden ze meer online moeten doen. "Kijk naar e-commerce. Je ziet daar heel weinig ontwikkelingen. Je moet kunnen excelleren maar je moet dat met een webshop doen. Dat geldt voor bakkers, slagers, maar ik zie daar zo weinig creativiteit."

Lees ook: