Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Succesvol leidinggeven

Lange dagen maken... ondernemers gaan er prat op. Maar je wordt er niet succesvol mee. Zelfverzekerd en snel kunnen beslissen is veel belangrijker, blijkt uit nieuw onderzoek.

Wat Nederlandse ondernemers níet moeten doen om succesvol te zijn? André de Waal somt op: “Lange dagen maken. Aan interne kantoorpolitiek doen. Medewerkers vertellen wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen. En kortetermijndoelen nastreven.” Maar wat hebben we voor succes dan wél nodig? “Zelfverzekerdheid, besluitvaardigheid, respect, een multiculturele blik en de zorg voor een goed imago van de organisatie.” De onderzoeker van de Maastricht School of Management, directeur van het Center for Organizational Performance en een van de invloedrijkste managementdenkers van Nederland, heeft meer dan 800 Nederlandse managers/dga’s geënquêteerd over dit onderwerp.

Sectoren

Interessant om te zien is ook hoe verschillende sectoren scoren. In de industrie blijkt effectief je tijd kunnen indelen het belangrijkst, terwijl in de consultancy de managers vooral bezig zijn met hoe ze hun prestaties kunnen verbeteren. En waar bij accountancy en industrie luisteren naar andermans advies als belangrijke kwaliteit wordt gezien, is in de financiële wereld vooral de kalmte kunnen bewaren een gewaardeerde eigenschap. Een andere opmerkelijke uitkomst: alleen in de zorg werd de vaardigheid om mensen te bewegen om dingen te doen heel goed gewaardeerd.

Management

Volgens De Waal toont zijn onderzoek aan dat persoonlijke eigenschappen de bepalende factor zijn voor het succes van managers binnen uw onderneming. “Ik vind dat we management in Nederland nog te weinig als een vak zien. Vaak wordt de beste vakman of -vrouw van de afdeling tot manager gebombardeerd. Dat is niet goed. Zorg ervoor dat uw managers hun beste eigenschappen ontwikkelen door coaching en leerprocessen. We moeten niet te bang zijn om fouten te maken, maar aan de slag.”

De ranglijst

Onderstaande ‘ranglijst’ (opgedeeld in vijf categorieën) laat zien welke kenmerken Nederlandse managers belangrijk vinden. Opvallend is dat zaken als eerlijkheid, het maximeren van productiviteit en strategische visie hier niet bij staan.

Persoonlijke kwaliteiten
1 Respecteer anderen
2 Wees consistent
3 Accepteer verantwoordelijkheid voor fouten
4 Spreek duidelijk en kernachtig
5 Bewaar kalmte

Gedrag
1 Besluit snel
2 Stel prioriteiten
3 Besluit liever te vroeg dan te laat
4 Besluit zelfstandig
5 Vertrouw degene aan wie werk is gedelegeerd

Organisatiebelang
1 Zorg voor een professioneel bedrijfsimago
2 Steun gezamenlijk genomen besluiten
3 Deel macht
4 Gedraag je als lid van het team
5 Toon aanpassingsvermogen excellent

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leiderschap
1 Wees zelfverzekerd in je werk en omgang met mensen
2 Geef waardering
3 Creëer een gevoel van zingeving en enthousiasme
4 Motiveer medewerkers
5 Leer voortdurend hoe prestaties te verbeteren

Omgevingsoriëntatie
1 Heb een multiculturele blik
2 Heb een internationaal perspectief
3 Ontwikkel een goed gevoel voor sociale en politieke trends
4 Opereer maatschappelijk verantwoord
5 Gebruik economische informatie voor planning