Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Staat helpt Schiphol concurreren

De tarieven die de Luchtverkeersleiding Nederland rekent aan vliegtuigen die van Schiphol gebruik maken worden bevroren.

Gisteravond maakte verkeersminister Eurlings bekend dat de tarieven die de Luchtverkeersleiding Nederland berekent aan van Schiphol (27ste in de MT500 ) gebruikmakende vliegtuigen de komende vijf jaar bevroren. "We zijn na het afschaffen van de vliegtaks redelijk concurrerend geworden en we moeten nu doorpakken", aldus Eurlings. Volgens de minister verhogen andere luchthavens de tarieven wel, waardoor het concurrentievoordeel van Schiphol vergroot wordt.

Gedeelde smart
De Luchtverkeersleiding deelt overigens mee in de malaise, want doordat er minder vliegtuigen naar Schiphol komen hebben ook zij minder inkomsten. Daar bovenop komt dan nog fikse bezuiniging die zij moeten doorvoeren en die in eerste instantie ook geld kost. Het tekort wat ontstaat wordt gefinancierd door het ministerie van Verkeer.

Reorganisatie
De Luchtverkeersleiding snijdt de komende jaren fors in de kosten, over een periode van vijf jaar moet 35 tot 45 miljoen euro bespaard worden. Dat kost 130 mensen hun baan. "Geen luchtverkeersleiders", verzekerde de directeur van de Luchtverkeersleiding Paul Riemens. Over vijf jaar moet de organisatie in staat zijn het geld terug te betalen aan het ministerie. "Uitgaande van een bescheiden groei van het luchtverkeer en de lagere kosten", aldus Riemens.
Nu betalen de luchtvaartmaatschappijen 45 miljoen euro per jaar aan de luchtverkeersleiding. Eigenlijk zouden de tarieven komend jaar met 19 procent omhoog moeten om kostendekkend te zijn.

Schadeclaims
Overigens is dit niet de enige kwestie waarmee Eurlings over Schiphol mee te maken heeft. Er hangen hem schadeclaims van ruim 1 miljard euro boven het hoofd als hij eventuele uitbreidingsplannen van Schiphol steunt. De bedrijvencoöperatie Park Schiphol-Rijk en Forward Business Parks eisen in dat geval namelijk schadevergoedingen van respectievelijk euro 906 mln en euro 155 mln. De organisaties vertegenwoordigen buitenlandse institutionele beleggers en ondernemers die gevestigd zijn in bedrijvenpark Schiphol-Rijk ten zuiden van Schiphol. Het ministerie wil geen commentaar geven.

Advocaat
In twee afzonderlijke brieven roept de advocaat, die namens de bedrijven optreedt, Eurlings op om af te zien van een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) waarmee hij ruimte voor een eventuele tweede Kaagbaan wil reserveren. De bedrijven in Schiphol-Rijk vinden het 'onredelijk' dat ze nu al 'een groot economisch nadeel ondervinden van die reservering, terwijl Schiphol zelf buiten schot blijft'. Lees een uitgebreide toelichting op de kwestie op de website van het FD.

Gewoon groeien
Op zijn weblog betoogde MT-verslaggever Arjan Zweers waarom Schiphol gewoon moet kunnen groeien. En ook MT-columnist Hans Crooijmans schreef over de toekomst van onze nationale luchthaven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bron: Nu.nl/FD