Murw geslagen door de schier eindeloze stroom van slecht nieuws verliest de Nederlandse consument zijn geloof in de groei. Zijn vertrouwen in de economie daalde vorige maand 9 punten tot 21, een krimp van 75 procent. Zo somber waren we voor het laatst in 2009, op het dieptepunt van de crisis.
De Nederlander staat niet alleen in zijn negatieve stemming over de economische ontwikkelingen. Niet alleen daalde het vertrouwen ook in de VS tot het laagste niveau sinds april 2009, ook de rest van Europa sombert mee. In augustus daalde de Europese vertrouwensindex (harder dan verwacht) tot 98,3, waarmee het gezamenlijk vertrouwen van producenten en consumenten onder het langjarig gemiddelde terechtkwam.
Opvallend is dat wij, samen met de Duitsers, het somberst zijn. Wellicht vrezen we dat de kosten van de redding van de euro vooral op onze relatief brede schouders zullen neerdalen.
Het consumentenvertrouwen is een van de 21 economische indicatoren die overzichtelijk zijn weergegeven op www.onzeeconomie.nu. De data voor deze indicator zijn afkomstig van CBS.
> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.