Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Snoeien doet groeien

In tijden van economische tegenwind worden bedrijven gedwongen de broekriem ouderwets aan te halen. Maar snijden in kosten, hoe doe je dat? Blijf vooral weg van de kaasschaaf of de botte bijl. Voorzichtig de scalpel ter hand nemen verdient de voorkeur. "En ga met de stofkam door je productaanbod."

 

Enkele maanden geleden dreigden de redacties van enkele regionale kranten van Wegener te staken. Aanleiding: het dreigende ontslag van 480 medewerkers en een in hun ogen te ambitieuze rendementseis van 20 procent. Na koortsachtig overleg tussen de directie, redacties en vakbonden werden de plannen in de ijskast gezet en konden de kranten weer gewoon van de persen rollen.

Bezuinigingsmaatregelen kunnen veel schade aanrichten. Wie in de kosten wil snijden, moet dat dan ook met beleid doen, zoals het bovenstaande voorbeeld pijnlijk duidelijk maakt. "Bedrijven denken vaak dat een ontslagronde veel problemen oplost. Maar ze onderschatten dat ze daarmee veel kapot maken", zegt Ferry Bezem, partner adviesgroep Business Performance & Change bij Twynstra en Gudde.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

"Als de plannen niet goed worden gecommuniceerd, ontstaat op de werkvloer veel onrust en onbegrip. De beste mensen lopen het eerst weg en de achterblijvers raken gedemotiveerd door de verslechterde sfeer en omdat zij het werk van anderen moeten overnemen. Tien procent fte's van de loonlijst schrappen klinkt goed in de bestuurskamer, maar veroorzaakt chaos op de werkvloer."

Waarmee Bezem gelijk les één van vakkundig snijden aankaart: bezint eer ge begint: "Denk bij elke bezuiniging goed na of deze wel echt nodig is."