Victor van Nieuwenhuizen nam Sissy-Boy samen met twee partners over in 2012, met een aantal jaren managementervaring bij grote modeketens op zak. Hij werkte eerder voor onder meer SuitSupply, Coolcat en Miss Etam. Bij Sissy-Boy was echter een andere manier van leiding geven nodig. ‘Het bedrijf was op sterven na dood toen ik binnenkwam’, vertelt Van Nieuwenhuizen. ‘We zijn helemaal opnieuw begonnen.’
Runnen als startup
De nieuwe start van Sissy-Boy valt volgens Van Nieuwenhuizen te vergelijken met het runnen van een startup. ‘We werkten met nieuwe mensen, weinig geld en een oud pand. Het was eigenlijk in ons voordeel, want de klassieke retailer doet alles lineair en traag. De markt gaat echter veel sneller dan dat. Wij begonnen opnieuw en konden met nieuwe medewerkers sneller werken, dat heeft ons gered.’
Niet erboven, maar ernaast
Een nieuwe manier van werken vraagt ook om een andere manier van leiding geven. ‘Het ligt eraan in wat voor fase het bedrijf zich bevindt. Een grote speler als Coolcat of Miss Etam had iets anders nodig dan een ‘jong’ bedrijf als Sissy-Boy. Ik houd me bezig met drie pijlers: ik zorg ervoor dat iedereen consistent onze visie kent, ik stop energie, passie en geloof in de organisatie en ik zorg dat ik als leider niet boven de medewerkers sta, maar ernaast. Het draait om goede samenwerking en ik heb daarin een voorbeeldrol.’
Internationale groei
Voor de crisis werkten er bij Sissy-Boy circa driehonderd medewerkers in de winkels en bijna zestig op het hoofdkantoor. Voor veel mensen waren de veranderingen lastig. ‘Op het hoofdkantoor werken er van de oude groep nog vijf mensen. Niet iedereen kon wennen aan de nieuwe cultuur.’ Inmiddels heeft Sissy-Boy ruim 600 medewerkers in dienst, bijna 50 winkels en zijn ze ook al internationaal gegaan met een handjevol vestigingen in België.
Die internationale groei wordt komend jaar doorgezet. ‘We willen meer vestigingen in het buitenland gaan openen. Ook willen we onze online aanwezigheid vergroten en focus houden op design en marketing. We willen winst maken op basis van mooie dingen maken in plaats van massaproductie.’
Yogalijn
Binnen Sissy-Boy is volgens Van Nieuwenhuizen veel ruimte voor creativiteit: ‘We hebben op het moment wel tien hangijzers in het vuur liggen. Innovatie komt met trial-and-error, dus we proberen veel nieuwe dingen.’ Dat gaat natuurlijk ook wel eens fout. ‘Vorig jaar wilden we een yogalijn opzetten, maar dat liep in de soep omdat ons netwerk bij fabrikanten en leveranciers niet groot genoeg was. Bovendien bleek dat veel andere bedrijven ook met yoga bezig waren, dus gaan we het nu anders aanpakken.’
Nieuw publiek
De shop-in-shop, die begin september opent, is oorspronkelijk ook begonnen als een soortgelijk project. Met deze winkel wil Sissy-Boy nieuw publiek aantrekken. ‘We zitten naast kledingwinkels Cos en Tommy Hilfiger, daar komt een ander soort bezoeker. Bovendien komen er meer toeristen bij de Bijenkorf.’