Wat zijn we een stel zwartkijkers. Wij Hollanders verliezen van alle Europeanen momenteel het snelst vertrouwen in de economische toekomst.
Bange consumenten laten het behoorlijk afweten op hun kernfunctie: consumeren. In 2011 namen de consumptieve bestedingen af met 4 procent. Tegelijkertijd gingen we met zijn allen ook meer sparen. Inclusief pensioenvoorzieningen steeg ons financieel vermogen met 52 miljard euro en topte voor het eerst het biljoen euro.
Maar is dat de kip of het ei van de stagnatie? In 2011 daalde het beschikbaar inkomen van huishoudens immers voor het vierde jaar (!) op rij, met name door hogere inflatie. De vraag is dus: sparen we omdat we het geld overhebben, of omdat we bang zijn voor nóg slechtere tijden?
Voor elk herstel is vertrouwen essentieel. Zonder kans op afzet wordt er niet geïnvesteerd en trekt de arbeidsmarkt ook niet aan. Laten we hopen dat de kippen die uit het ei komen minder bang zijn dan hun moeders.
Het consumentenvertrouwen is een van de 21 economische indicatoren die zijn weergegeven op www.onzeeconomie.nu. De data zijn van het CBS.
> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.